Огляд окремих питань діяльності профспілок, роботи галузі та змін в законодавстві. Вересень 2021 (Частина 2)

ПЕНСІЙНЕ І СОЦІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ

Індексувати пенсії будуть по-новому. За прийнятим у І читанні законопроєктом №4668, з 1 січня 2022 року дата щорічної індексації пенсій буде 1 березня.

За матеріалами видання «Дебет-Кредит»

КМУ оприлюднив нові правила, за якими Фонд соціального страхування України нараховуватиме медичним працівникам «ковідні» страхові виплати. КМУ затвердив постановою від 11.08.2021 № 836 зміни до «Порядку здійснення страхових виплат у разі захворювання або смерті медичних працівників у зв’язку з інфікуванням гострою респіраторною хворобою COVID-19, спричиненою коронавірусом SARS-CoV-2, та визначення їх розмірів», затвердженого постановою КМУ від 17.06.2020 № 498. Тепер потрібно подавати документи за розширеним переліком, що враховує перехід до е-реєстрів.

Лікарі не мають права видавати лікарняні, якщо не оглянули пацієнта особисто. Відповідну норму МОЗ закріпило наказом від 02.08.2021 № 1609 (далі — Наказ № 1609). Документ набув чинності 7 вересня 2021 року. Він уносить відповідні зміни:

до Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом МОЗ від 13.11.2001 № 455 (далі — Інструкція № 455);Порядку формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність в Реєстрі медичних висновків в електронній системі охорони здоров’я, затвердженого наказом МОЗ від 01.06.2021 № 1066 (далі — Порядок № 1066).Видавати листки непрацездатності строком до 5 календарних днів на підставі звернення та опитування хворого за допомогою засобів телефонного зв’язку або інтернет-телефонії МОЗ дозволяло на період проведення заходів, спрямованих на ліквідацію COVID-19, відповідно до вимог, встановлених КМУ. Видавали такі листки непрацездатності лікарі первинки. Для цього вони обов’язково робили відповідний запис у медичній карті амбулаторного хворого.

Для того щоб за таким самим принципом сформувати медичний висновок про тимчасову непрацездатність (МВТН), лікар робив відповідний запис у Реєстрі медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров’я. Так можна було видати е-лікарняний за категоріями:

«Захворювання або травма загального характеру»;«Обсервація, самоізоляція під час дії карантину з метою запобігання поширенню гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2»;«Карантин» (1066)Але наказом № 1609 МОЗ скасувало відповідні положення Інструкції № 455 і Порядку № 1066. Відтепер лікуючий лікар формує МВТН тільки після особистого огляду хворого (п. 1 розд. IV Порядку № 1066).

Крім того, скасували норму, яка дозволяла за допомогою засобів телефонного зв'язку або інтернет-телефонії, засобів телемедичного зв'язку, сформувати медичні висновки, на основі яких відкриваються електронні листки непрацездатності.

Наказ офіційно опубліковано в виданні «Офіційний вісник України» від 07.09.2021 р. № 69. Таким чином, він набув чинності з 7 вересня.

4 жовтня МОЗ змінює правила виписки е-листків непрацездатності. Нагадаємо, нещодавно — 1 жовтня Україна повністю перейшла на електронний лікарняний. Проте МОЗ продовжує доопрацьовувати нормативну базу для функціонування е-лікарняних та е-медичних висновків про тимчасову непрацездатність, які формують лікарі.

Так, на погодженні із профільними міністерствами знаходиться проект наказу МОЗ «Про затвердження Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства охорони здоров'я», яким вносяться зміни до низки наказів МОЗ України з питань роботи електронної системи охорони здоров’я.

У документі передбачено наступні зміни.

1. Коригується Порядок ведення Реєстру медичних записів, записів про направлення та рецептів в електронній системі охорони здоров'я, затверджений наказом МОЗ від 28.02.2020 р. № 587. Зміни визначають коло осіб, які за відсутності лікаря мають право виправити помилковий медичний запис про вакцинацію.

2. Змінюється наказ МОЗ «Деякі питання формування медичних висновків про тимчасову непрацездатність та проведення їхньої перевірки» від 01.06.2021 р. № 1066. Пропонується надати можливості:

— використовувати у роботі нормативно-правові акти, що регулюють видачу паперових листків непрацездатності (у певних випадках);

— у разі виявлення технічної неточності aбo недостовірної інформації у медичному висновку, внести зміни до такого медичного висновку не пізніше 7 дня з дати його формування;

— скасувати помилковий медичний висновок протягом 7 днів з дати його формування та сформувати новий з датою початку на 7 днів раніше дати формування.

3. Змінено Порядок видачі (формування) листків непрацездатності в Електронному реєстрі листків непрацездатності, затверджений наказом МОЗ від 17.06.2021 р. № 1234, зокрема:

— уточнено порядок направлення сформованого листка непрацездатності роботодавцю;

— визначено дії ПФУ щодо скасування листка непрацездатності та усіх змін в Електронному реєстрі листків непрацездатності, пов'язаних з цим листком, на підставі інформації про внесення змін у медичний висновок про тимчасову непрацездатність, оскільки юридичним наслідком внесення змін у висновок є відміна запису про нього;

— змінено дату, з якої лист непрацездатності вважається виданим;

— визначенно механізм формування електронного листка непрацездатності за наявності одночасно кількох медичних висновків різної категорії на особу.

Звернемо увагу на декілька цікавих новацій, які планується запровадити згаданим проектом наказу:

1. Листок непрацездатності може мати такі статуси:

— закритий;

— готовий до сплати (виданий);

— помилково сформований;

— недійсний;

— оплачений.

2. При формуванні листка непрацездатності враховуватимуть інформацію про основне місце роботи застрахованої особи, визначене за даними повідомлення про прийняття працівника на роботу.

Сформований листок непрацездатності надсилатимуть страхувальникам, з якими застрахована особа перебуває у трудових відносинах (за основним місцем роботи та за сумісництвом) через кабінет страхувальника на вебпорталі електронних послуг ПФУ.

3. Листок непрацездатності вважатимуть виданим через 7 днів після дати його закриття.

4. На підставі даних медичних висновків, які складають один випадок тимчасової непрацездатності, формують листки непрацездатності в порядку черговості створення медичних висновків, кожен наступний із яких створюватимуть як продовження першого та складають один страховий випадок.

Унікальний номер листка непрацездатності матиме таку структуру:

— номер випадку непрацездатності;

— порядковий номер листка непрацездатності;

— номер версії (позначається цифрою «1» при створенні нового листка та при створенні листка як продовження). Номер збільшується («2», «3» та далі за порядком) при внесенні кожної наступної зміни до листка непрацездатності на підставі медичного висновку про тимчасову непрацездатність).

5. Продовжено до 1 лютого 2022 року можливість виписки паперових листів непрацездатності. Щоправда випадки їх видачі суттєво обмежено, а саме:

— продовження та закриття листків непрацездатності, які були видані до 1 жовтня 2021 року;

— якщо сплив строк, уподовж якого лікуючий лікар мав можливість внести зміни до медичного висновку;

— виникнення технічних проблем (помилок) при передачі даних між Е-реєстром е-лікарняних та Реєстром е-медичних висновків.

Нагадаємо, що СУБСИДІЯ на оплату житлово-комунальних послуг призначається з місяця звернення за її призначенням до дати закінчення опалювального сезону і розраховується на неопалювальний сезон (з 1 травня по 30 вересня) та опалювальний сезон (з 1 жовтня по 30 квітня).

Житлова субсидія на оплату комунальних послуг з постачання теплової енергії, постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергіїдля централізованого, автономного та індивідуального опалення розраховується у квітні та жовтні з урахуванням тривалості опалювального сезонуз 16 жовтня по 15 квітня включно.

Особа, яка зареєстрована (проживає) у житловому приміщенні, має звернутися до органу соціального захисту населення за місцем реєстрації (фактичного проживання). З 1 січня 2021 р. заяви з необхідними документами приймаються від громадян структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних держадміністрацій лише у разі надіслання їх на папері поштою або в електронній формі (через офіційний веб-сайт Мінсоцполітики, інтегровані з ним інформаційні системи органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування або Єдиний державний веб-портал електронних послуг).

Для оформлення субсидії онлайн треба перейти за посиланням ,, Оформлення субсидії онлайн" на сторінці https://www.msp.gov.ua/timeline/subsidii.html .

У паперовому вигляді заяви з необхідними документами також приймаються уповноваженими посадовими особами виконавчого органу сільської, селищної, міської ради відповідної територіальної громади (далі — посадові особи виконавчого органу) та посадовими особами центру надання адміністративних послуг, які передають їх протягом трьох робочих днів з дати їх надходження відповідному структурному підрозділу з питань соціального захисту населення.

Мінсоцполітики на сторінці у Facebook повідомляють, громадяни можуть перевірити призначення житлової субсидії за даними Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, який знаходиться у відкритому доступі за посиланням https://subsidii.ioc.gov.ua. Пошук у зазначеному реєстрі здійснюється за адресою домогосподарства. Для користувачів доступна інформація про те, чи призначена субсидія домогосподарству, про термін, на який призначено субсидію, про суми щомісячних нарахувань, а також, де міститься особова справа – назва органу соціального захисту населення.Інформація у реєстріоновлюється один раз на місяць – на початку поточного місяця за попередній місяць

За матеріалами Міністерство соціальної політики України

ОХОРОНА ПРАЦІ

Як забезпечити працівників засобами індивідуального захисту. Слід пам’ятати, що відповідно до положень, затверджених наказом Міністерства соціальноїполітики України від 29.11.2018 р. № 1804 «Про затвердження Мінімальних вимог безпеки і охорони здоров’я при використанні працівниками засобів індивідуального захисту на робочому місці», керівник закладу охорони здоров’я забезпечує наявність і запас ЗІЗ та проводить навчання працівників щодо їх використання на робочих місцях.

У додатку 7 до Стандартів медичної допомоги «Коронавірусна хвороба (COVID-19)» є розрахунок необхідної кількості ЗІЗ для забезпечення медичних працівників у період спалаху коронавірусної хвороби.

Однак, під час вираховування потреби ЗІЗ в окремо взятому закладі охорони здоров’я необхідно враховувати наявність місцевих особливостей: розташування будівель, наявні методи діагностики, рівень кваліфікації працівників тощо.

Для більш ретельного та індивідуалізованого розрахунку потреби пропонується скористатися методикою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 29.11.2018 р. № 1804.

За матеріалами phc.org.ua

ЗВІТНІСТЬ і ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ

28 серпня Мінекономіки оприлюднило проєкт Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо посилення захисту вимог працівників щодо виплати заборгованості із заробітної плати у випадку неплатоспроможності роботодавця» (завантажити). Зокрема, у новій статті 34-1 Закону «Про оплату праці» пропонується прописати норми щодо надання компенсації працівникам у випадку неплатоспроможності роботодавця.

Наразі ж на сайті Профспілок з'явився ще один законопроєкт щодо посилення захисту прав працівників у разі порушення строків виплати зарплати. Текст законопроєкту можна переглянути тут.

Ним пропонується:

1. Зобов'язати роботодавця сплачувати працівнику пеню у розмірі облікової ставки НБУ за кожний день затримки. Зазначена пеня замінить діючу на сьогодні компенсацію, яку роботодавці виплачують працівникам за затримку зарплати.

2. Надати право працівнику тимчасово припинити виконання роботи у разі затримки виплати зарплати, належної працівникові, на термін більше 15 днів, але для деяких випадків будуть діяти виключення.

3. Змінити принципи визначення кримінальної відповідальності за порушення строків виплати заробітної плати. На сьогодні розмір штрафів не залежить від кількості працівників та становить від 500 до 1000 нмдг. У разі прийняття законопроєкту за безпідставну невиплату зарплати або її частини більш як за один місяць, вчинену умисно керівником підприємства чи ФОПом, пропонується встановити штраф у розмірі від 400 до 800 нмдг (від 6800 грн до 13600 грн), за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, або виправні роботи на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років. А, якщо затримка сталася внаслідок нецільового використання коштів, призначених для виплати зарплати, штраф становитиме від 800 до 1200 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 13600 грн до 20400 грн), за кожного працівника, стосовно якого скоєно порушення, або обмеження волі на строк до трьох років, або позбавлення волі на строк до п'яти років, з позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до трьох років.

4. Змінити строки виплати відпускних. За законопроєктомвідпускні слід буде виплачувати до початку відпустки, якщо інше не передбачено законодавством, трудовим або колективним договором. Наразі ж відпускні слід виплачувати не пізніше ніж за три дні до початку відпустки.

5. Змінити правила нарахування оплати праці за дні відрядження. Зокрема, працівникам, які направлені у службове відрядження, оплата праці за виконану роботу здійснюється відповідно до умов, визначених трудовим або колективним договором. Тобто вже не буде згадки про оплату праці не нижче середнього заробітку. Відповідно не потрібно буде порівнювати розмір оплати праці з середнім заробітком, розрахованим за Порядком №100.

У разі прийняття, цей закон набере чинності з 1 січня 2022 року. Положення цього Закону застосовуватимуться до правовідносин, за якими затримка виплати заробітної плати виникла з дня набрання чинності цим Законом. До правовідносин, за якими затримка виплати зарплати виникла раніше, будуть застосовуватися старі норми законодавства.

Ефективність використання коштів Програми медичних гарантій на первинній ланці. Члени Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування ВРУ з заслухали результати аудиту ефективності використання коштів державного бюджету, виділених Національній службі здоров’я України на первинну медичну допомогу (ПМД), проведеного Рахунковою палатою.

Член Рахункової палати В.Невідомий, представляючи звіт, наголосив на актуальності тематики перевірки, оскільки реформа системи фінансування сфери охорони здоров’я в країні розпочалася саме з первинної медичної допомоги. Він також відзначив значну роль первинної ланки медицини у період пандемії коронавірусу. «Такий аудит Рахункова палата проводила вперше і було охоплено 6 міст України (Київ, Вінниця, Дніпро, Львів, Одеса і Харків), більше 20 надавачів первинної медичної допомоги», — зазначив доповідач, додавши, що перевірено використання більше 38 млрд грн, які виділялися з державного бюджету в період з 2018 по 2020 р.

«Результати аудиту свідчать про те, що перехід на фінансування ПМД за принципом «гроші ходять за пацієнтом», поки що повною мірою не відбувся. Фактично оплата ПМД залежала не від обсягу наданих пацієнтами медичних послуг, а від кількості підписаних декларацій», — зазначив В. Невідомий. Він також зазначив, що протягом трьох останніх років надання ПМД відбувалося за відсутності формалізованої Програми державних гарантій медичного обслуговування населення, не було визначено чіткого переліку та обсягу медичних послуг і лікарських засобів, які будуть надаватися громадянам безкоштовно.

Загалом МОЗ не забезпечило контролю за використанням Національною службою здоров’я України коштів бюджету на первинну медичну допомогу». Зокрема, за словами представника контролюючого органу, 19 млн грн з державного бюджету було витрачено НСЗУ з порушенням умов договорів з надавачами медичних послуг, не було забезпечено безперервність надання послуг пацієнтам та контроль їх якості з боку МОЗ.

ЕСОЗ створена, але функціонує не на належному рівні.

В. Невідомий поінформував, що за підсумками аудиту розроблено рекомендації Кабінету Міністрів, НСЗУ, МОЗ. Також повідомлено Офіс Генерального прокурора про виявлені аудитом ознаки кримінальних порушень.

Комітет з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування 22.09.2021 взяв до відома інформацію Рахункової палати.

З 14 вересня інспекційні відвідування Держпраці протиправні. Окружним адміністративним судом м. Києва 28 квітня 2021 року позовні вимоги Єдиної службою правової допомоги задоволено повністю визнано протиправною та нечинною постанову Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 823. «Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю».Рішення у справі за посиланням.

За висновками спеціалістів Служби Державна служба України з питань праці (Держпраці) зобов'язана з 14 вересня 2021 року припинити проведення інспекційних відвідувань, які відбуваються на підставі постанови КМУ від 21 серпня 2019 р. № 823«Деякі питання здійснення державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю» та довести відповідну інформацію своїм територіальним органам.

Складені документи за результатами інспекційного відвідування(акти, приписи) після 14 вересня 2021 року, які будуть здійснення на підставах визначених постановою КМУ від 21 серпня 2019 р. № 823, будуть протиправні.

Кабінет Міністрів України після 14 вересня 2021 року, у відповідності до вимог статті 265 КАСУ, зобов'язаний невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання нормативно-правового акта протиправним та нечинним у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено.

За матеріалами інформаційного агентства "Єдина служба правової допомоги", 

сайт 3222.UA

ДО ВІДОМА

Мінохорони здоров’я України відкрило реєстр медичних ліцензій. Відтепер можна самостійно перевірити, чи є у медичного закладу відповідна ліцензія. Всі дані доступні на сайті МОЗ за посиланням — https://moz.gov.ua/licenzijnij-reestr. Медичні працівники відтепер мають можливість моніторити свої ліцензії, перевіряти контрагентів і аналізувати колег у регіонах. А пацієнти можуть перевіряти, чи має медичний заклад право надавати послуги, та обирати легальні клініки.

МОЗ відтермінувало скасування клінічних протоколів. Можна ще рік користуватися МОЗівськими клінічними протоколами і галузевими стандартами надання медичної допомоги. Раніше пункт 1 наказу МОЗ від 28.02.2020 № 590 визначав, що документи мають втратити чинність цьогоріч 1 вересня. Утім ця норма діятиме з 1 вересня 2022 року. Відповідні зміни профільне міністерство ухвалило наказом від 31.08.2021 № 1852.

КМУ постановою від 09.08.2021 № 820 змінив перелік лікарських засобів для лікування в амбулаторних умовах серцево-судинних захворювань, зокрема з первинною та вторинною профілактикою інфарктів та інсультів, цукрового діабету II типу, бронхіальної астми та ревматичних хвороб, щодо яких НСЗУ в межах програми медичних гарантій укладає договори про реімбурсацію.

З’явилася нова вимога НСЗУ для укладання договорів (ну просто дуже актуальна проблема на думку НСЗУ) — із 1 січня 2022 року потрібно також подавати документ, що підтверджує забезпечення перекладу на українську жестову мову (з української жестової мови).

Готовність українців до співоплати за медичні послуги. На засіданні Комітету з питань здоров’я нації, медичної допомоги та медичного страхування виконавчий директор Українського інституту майбутнього Вадим Денисенко представив результати соціологічного дослідження: «Майбутнє медицини: чи готові українці доплатити за якісні медичні послуги». Дослідження проводилося онлайн в усіх областях країни, крім тимчасово окупованих територій.

Зокрема, за його словами, результати дослідження свідчать, що 87% (аж !?) опитаних повністю або частково готові скористатися можливістю отримувати медичні процедури та проходити операції у приватних медичних закладах, якщо держава буде компенсувати частину вартості послуги.

У засіданні взяли участь представники Міністерства охорони здоров’я, Рахункової палати, НСЗУ, Офісу Президента України, Українського інституту майбутнього, представники міських рад та медичних установ Києва, Вінниці, Дніпра, Львова, Одеси і Харкова, АТ «Укрзалізниця», приватних закладів охорони здоров’я.

Планують скасувати Господарський кодекс. На сайті ВРУ зареєстровано законопроєкт №6013. Ним передбачається запровадження перехідного періоду на 7 років для поступового перетворення «підприємств» у традиційні форми господарських товариств із дотриманням принципу співмірного та передбачуваного втручання в права засновників таких юридичних осіб без покладання на них надмірного тягаря з виконання положень Закону.

Із 01.09.2021 треба оформляти службові документи по-новому — за новим національним стандартом ДСТУ 4163:2020 (затверджений наказом ДП «Український науково-дослідний і навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 01.07.2020 р. № 144, 01.09.2021 набув чинності). Тепер все друкуємо інакше — і підпис, і гриф затвердження, і ознайомлення, і засвідчення копій. ДСТУ 4163:2020 прийнятий наказом ДП «Український науково-дослідний i навчальний центр проблем стандартизації, сертифікації та якості» від 01.07.2020 № 144 і діє з 01.09.2021. Стандарт ДСТУ 4163:2020 замінів ДСТУ 4163–2003, за яким складали документи з 2003 року.

ДСТУ 4163:2020 поширюється на державні органи, ОМС, установи, підприємства, організації та інших юридичних осіб незалежно від їхнього функціонально-цільового призначення, рівня і масштабу діяльності та форми власності (п. 1.1 ДСТУ 4163:2020). Ці юридичні особи застосовують ДСТУ 4163:2020 обов’язково. ФОП можуть застосовувати ДСТУ 4163:2020 добровільно.

ДСТУ 4163:2020 поширюється на документи, що складають як на папері, так і в електронному вигляді.

Працівникам відділів кадрів потрібно керуватися новим стандартом при складанні усього спектру документів — організаційних (посадові інструкції, штатні розписи тощо), розпорядчих (накази, розпорядження), інформаційно-аналітичних (акти, довідки, доповідні записки, пояснювальні записки, службові листи і т.п.). При цьому — незалежно від носія інформації. Новації торкнулися реквізитів документа, їхнього змісту та місця розташування, вигляду бланків юрособи, проставлення підписів, резолюцій, грифів затвердження, процедури засвідчення копій тощо.

Щоб увести вимоги національного стандарту ДСТУ 4163:2020 в діловодну практику, розробляють нову інструкцію з діловодства і затверджують її наказом

Законодавство не встановлює відповідальності для підприємства, що не дотримує ДСТУ 4163:2020. Проте суд може визнати, що документ, складений із порушенням вимог стандарту, — неналежний та недопустимий доказ. Відтак порушення вимог ДСТУ 4163:2020 може призвести до того, що підприємство програє у суді, або розгляд справи відкладатимуть, і вона затягнеться. Суд може відмовитися розглядати касаційну скаргу, якщо, наприклад, копія довіреності не засвідчена належним чином.

Переважно суди мають претензії до порядку засвідчення копій документів. Проте суд може прискіпатися і до дрібного шрифту у документі. Оскільки наперед не відомо, який документ може затребувати суд, радимо усі організаційно-розпорядчі документи підприємства складати із дотриманням ДСТУ 4163:2020.

Однак, є цікава ситуація. Нагадаємо, що типові форми затверджені наказом Держстату «Про затвердження типових форм первинної облікової документації зі статистики праці» від 05.12.2008 № 489: — № П-1 «Наказ (розпорядження) про прийняття на роботу», № П-3 «Наказ (розпорядження) про надання відпустки», № П-4 «Наказ (розпорядження) про припинення трудового договору (контракту)», № П-5 «Табель обліку використання робочого часу». Але Держстат ще не вніс до типових форм жодних змін, що стосуються нових вимог до складання документів.

Тому КНП може й надалі застосовувати затверджені типові форми наказів. Роботодавець не нестиме за це жодної відповідальності. Водночас, за бажанням, роботодавець може адаптувати типові форми відповідно до вимог ДСТУ 4163:2020. Наприклад, вказувати великими літерами і напівжирним шрифтом назву підприємства, великими літерами зазначати прізвище працівника, а у реквізиті підпис — ім’я та ПРІЗВИЩЕ директора.

За чий кошт проводити медогляди військовозобов’язаних. Раніше медичне забезпечення військовозобов’язаних здійснювали коштом медичної субвенції з держбюджету місцевим бюджетам. З 01.04.2020 Програма державних медичних гарантій медобслуговування населення не передбачає фінансування організації медоглядів військовозобов’язаних. Цей обов’язок повністю поклали на органи місцевого самоврядування.

Проходити військовозобов’язаним медогляд за власні кошти неправомірно. Заходи, пов’язані з організацією військової служби і виконанням військового обов’язку, фінансують за рахунок і в межах коштів Державного бюджету України. Додатково фінансувати ці заходи можна за рахунок інших джерел, не заборонених законодавством (ч. 1 ст. 43 Закону № 2232) – тобто коштом місцевого бюджету за окремою програмою.

Кабінет Міністрів України на своєму засіданні 15 вересня 2021 р. затвердив проєкт постанови «Про затвердження Порядку тимчасового зупинення експорту препаратів крові, вироблених із заготовленої на території України плазми крові для фракціонування».

Зупинення експорту препаратів крові передбачене у двох випадках:

  • у разі незабезпечення потреб системи охорони здоров’я в таких препаратах у повному обсязі, якщо виробник відмовляється від їх продажу;
  • у разі введення правового режиму воєнного стану.

Обласні та Київська міська держадміністрації, центральні органи виконавчої влади, інші державні органи формують щоквартальні плани постачання препаратів крові. Якщо МОЗ отримає інформацію про факти незабезпечення потреби в препаратах крові у повному обсязі та відмови виробника від їх продажу, воно здійснює моніторинг ситуації. У разі підтвердження факту невиконання в попередньому кварталі обсягів більш ніж на 30% МОЗ розробляє проєкт рішення Кабміну про зупинку експорту препаратів крові, за якими допущено невиконання обсягів. Виробник препаратів крові може підтвердити або спростувати такий факт.

Якщо виробник спростовує інформацію, МОЗ здійснює повторний моніторинг. У випадках, коли всі факти підтверджуються, МОЗ вносить на розгляд Кабінету Міністрів України проєкт рішення про тимчасове зупинення експорту препаратів крові. Таке рішення ухвалюють на строк від 1 до 3 міс. Строк залежатиме від розміру невиконання обсягів обов’язкового забезпечення потреб системи охорони здоров’я України донорською кров’ю, компонентами та препаратами крові за попередній квартал.

У разі введення воєнного стану в Україні МОЗ в одноденний строк з дня набрання чинності Указом Президента України про його введення розробляє та вносить на розгляд Кабміну проєкт рішення щодо тимчасового зупинення експорту препаратів крові.

За матеріалами журналу «Український медичний часопис» та moz.gov.ua

МОЗ доповнило перелік закладів охорони здоров’я ЗОЗ. З 10.09.2021 до переліку ЗОЗ додався і Центр медичної реабілітації та паліативної допомоги дітям. (наказ МОЗ «Про внесення зміни до Переліку закладів охорони здоров'я» від 10.08.2021 № 1712)

З 1 жовтня 2021 року аптеки видаватимуть інсуліни на підставі електронних рецептів, виписати які можна буде лишемаючи індивідуальний план лікування пацієнта, сформований лікарем-ендокринологом. . Щоб присвоїти ту чи іншу категорію пацієнту, лікарю потрібно ввести в ЕСОЗ певний набір даних: код діагнозу, результати обстеження тощо. Це є компонентом плану лікування. На основі зібраної інформації пацієнту присвоюють категорію і згідно з нею підбирають вид інсуліну та відповідну форму оплати за рецептом (повна чи часткова). З 1 жовтня такий план потрібен для інсулінозалежних пацієнтів. Без нього неможливо виписати електронний рецепт.

Станом на початок вересня, за інформацією Наталі ГНАТЮК, головного спеціаліста відділу моніторингу потреб населення аналітичного управління НСЗУ — розміщено лише 1400 планів, при тому що торік за даними ДЕЦ в Україні зареєстровано 215 тис. інсулінозалежних хворих. Тобто в системі до 1 жовтня має бути створено ще понад 200 тис. планів лікування!

Лікар-ендокринолог формує план лікування, підбирає інсулін, робить призначення, потрібні конкретному пацієнту (який саме препарат, у якій формі, скільки одиниць і скільки разів на день застосовувати), а також виписує перший Е-рецепт на 1 чи 2 місяці, щонайбільше — на 3. По закінченні цього терміну пацієнт може прийти вже до лікаря ПМД (сімейного чи терапевта), який випише такий самий рецепт повторно, без жодних змін у призначеннях. Але якщо, наприклад, у пацієнта виникла алергія на той чи інший препарат чи завдяки йому не вдається досягти компенсації ЦД, виникли побічні ефекти, ускладнення тощо, сімейний лікар зобов’язаний спрямувати пацієнта знову до ендокринолога, котрий підбере інший інсулін чи дозу й випише новий рецепт. Тобто сімейний лікар бачитиме план лікування, розроблений ендокринологом, але зміни в нього вносити не зможе

Лікар повинен переглядати і підтверджувати категорію інсулінозалежного пацієнта раз на шість місяців

Усі пацієнти з інсулінозалежним цукровим діабетом можуть безоплатно отримати інсулін людський у флаконі. А, наприклад, вагітні та діти до 18 років мають право безоплатно отримувати будь-який інсулін — як людський, так і аналоговий. І у будь-якій формі (у флаконі, картриджі, шприц-ручці).

Студенти віком до 25 років отримуватимуть безоплатно людський інсулін, за аналоги доведеться доплатити. Той, хто не потрапляє до пільгових категорій, може розраховувати на безоплатний людський інсулін у флаконі, за всі інші доведеться доплатити 15% вартості. Тобто все, як і раніше, фахівці знають ці нюанси. Єдина новація: з’явилося декілька нових категорій, наприклад, пацієнти з функціональними порушеннями верхніх кінцівок. Їх буде забезпечено безкоштовним інсуліном людським у будь-якій формі

Мотивація НСЗУ — пацієнти були прикріплені до певних ендокринологів і аптек. Відтепер такої «прив’язки» не буде. Пацієнт може звернутися за рецептом до будь-якого лікаря та аптеки в будь-якому місті.

Вірогідно хворі на цукровий діабет надзвичайно мобільні

Разомз інсулінами до програми «Доступні ліки» входять препарати для пацієнтів з розладами психіки та епілепсією. Таким хворим також не зможуть виписати рецепту без плану лікування в ЕСОЗ. Тож із 1 жовтня до його створення мають бути готові й лікарі-психіатри, й лікарі-неврологи. Однак надалі це стосуватиметься всіх лікарів, і не лише тих, хто працює з «Доступними ліками».

За матеріалами видання «Ваше здоров’я» від 13/09/2021


14:01
306
RSS
Нет комментариев. Ваш будет первым!
Загрузка...