Як має бути організовано надання меддопомоги на первинці у неробочий час і вихідні
Міністерство охорони здоров’я України затвердило нові методичні рекомендації «Організація надання первинної медичної допомоги поза годинами прийому пацієнтів».
Вони замінять Методичні рекомендації «Організація надання невідкладної медичної допомоги у центрі первинної медико-санітарної допомоги» від 29 лютого 2012 року і складені відповідно до змін в законодавстві та наказах МОЗ України.
Найбільш відповідну модель організації ПМД у неробочі години доцільно вибирати на локальному рівні. Щоб обрати механізм, який найкраще діятиме у ваших умовах, слід брати до уваги:
- розмір території і щільність проживання населення;
- вікову структуру населення;
- мережу закладів охорони здоров’я і структуру послуг охорони здоров’я на локальному рівні;
- характер звернень населення за медичною допомогою;
- аналіз причин звернень за медичною допомогою, їх структури і часу (протягом дня, вечірній, нічний) в розрізі різних закладів і служб охорони здоров’я;
- врахувати наявні ресурси, зокрема кадрові.
Для забезпечення надання ПМД в позаробочі години є ряд рішень, які можуть бути скомбіновані:
1. розширення годин роботи надавача ПМД:
- скласти відповідні графіки змінності лікарів (молодшого медичного персоналу);
- запровадити чергування у вечірній час у межах встановлених норм;
- поділити робочий час лікарів (молодшого медичного персоналу) на частини;
2. додаткова оплата роботи (надурочні, у святкові й неробочі дні);
3. найм додаткового персоналу для роботи у вихідні дні;
4. закупівля послуг з надання ПМД у вихідні дні (місцеві програми);
5. залучення закладів спеціалізованої медичної допомоги (структурних підрозділів лікарень — відділень невідкладної медичної допомоги, травмпунктів тощо).
Важливо! Не слід плутати надання первинної медичної допомоги поза годинами прийому із екстреною медичною допомогою, яка стосується надання допомоги пацієнту в невідкладному стані.
У методичних рекомендаціях роз’яснено термін «безперервне надання послуг ПМД». Це не тотожне цілодобовому наданню допомоги. Організаційну безперервність заклад забезпечує ефективним наданням допомоги конкретному пацієнтові з урахуванням усіх його проблем зі здоров’ям, зокрема — організовуючи та координуючи діяльність інших служб охорони здоров’я у випадку неможливості надання допомоги особисто або у випадку відсутності лікаря, якого обрав пацієнт (навчання, відпустка тощо).
Організація телефонного консультування та проактивна діяльність закладів ПМД дозволяють суттєво зменшувати потреби людей у зверненні за медичною допомогою поза годинами прийому. Також значну роль відіграють телемедичні консультації, спеціальні сайти, ІТ-додатки для пацієнтів, організаційні рішення з підтримки ПМД на національному та місцевому рівнях.
У рекомендаціях наведено найбільш поширені в розвинених країнах форми організації надання ПМД поза годинами прийому. Аналіз показав, що не існує єдиного і найкращого рішення. У більшості країн працює комбінація різних моделей, які враховують локальні умови задля досягнення балансу між інтересами пацієнтів і лікарів.