Новації у питаннях мобілізації та ведення військового обліку за останні місяці (червень-вересень)
Основними нормативно-правовими актами з питань мобілізації та ведення військового обліку є:
- «мобілізаційний» Закон України від 11 квітня 2024 року № 3633;
- постанова Кабміну від 30.12.2022 № 1487 про «Порядок організації та ведення військового обліку...» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1487-2022-%D0%BF#n10);
- постанова Кабміну від 16 травня 2024 р. № 560 про «Порядок проведення призову..» (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/560-2024-%D0%BF#Text) .
За останні місяці вони змінені і доповнені також постановами КМУ №№ 559, 560, 563, 565 та деякими іншими.
Нагадаємо, що Закон №3633 – зобов’язав усіх призовників, військовозобов’язаних та резервістів:
- пройти звірку персональних даних з обліковими даними ТЦК до 17 липня 2024 року;
- а чоловіків, які мають спеціальні звання (класні чини) та проходять службу у правоохоронних органах, податковій, митній службі тощо, та чоловіків віком від 18 до 60 років, які зняті з військового обліку у зв’язку з вибуттям за межі України на строк більше трьох місяців - стати на військовий облік військовозобов’язаних у ТЦК за своїм місцем проживання (для цього особиста присутність у ТЦК не обов’язкова);
- запроваджене обов’язкове проходження медичного огляду для всіх військовозобов’язаних.
Що нового за останні місяці?
Постановою від 16.05.2024 № 559 затверджений порядок оформлення (створення) та видачі військово-облікових документів та нові форми (електронні) такого документа (нова форма військово-облікового документа чинна з 18.05.2024). Роздрукований військовий квиток має містити QR-код. (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/559-2024-%D0%BF#Text)
Постановою від 16.05.2024 № 563 та постановою від 07.06.2024 №675 (https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/675-2024-%D0%BF#Text) Уряд затвердив зміни до «Порядку організації та ведення військового обліку..» затвердженого постановою КМУ від 30.12.2022 № 1487. Саме постанова №1487 є основним документом, згідно вимог якого ведеться військовий облік в підприємствах, установах та організаціях.
Роботодавець і відповідальний за військовий облік повинні підготувати і зареєструвати у діловодстві «Списки персонального військового обліку» та «Відомості оперативного обліку» станом на 1 січня до 25 січня щороку.
Жінки з медичною та фармацевтичною освітою повинні стати на військовий облік в ТЦК, але законодавство не визначає дати, до якої вони це повинні зробити. Проте є підстави застосувати штрафи до жінок, які не стануть на облік.
Постановою від 25.06.2024 №747 також змінив Порядок №1487 та Порядок №560) - у Порядку №1487 слова «рекомендованим поштовим відправленням, поштовим відправленням з оголошеною цінністю з описом вкладення» замінили словами «рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення».
Висновку ЛКК, який мала подати особа, що потребує догляду, - для оформлення відстрочки доглядачам (а це особи, які мають одного із своїх батьків з інвалідністю II групи або одного з батьків дружини (чоловіка) з числа осіб з інвалідністю II групи) вже не потрібно.
Направленню на медичний огляд у ВЛК не підлягають призовники (ВЛК лише у разі їх прийняття на військову службу у добровільному порядку. Також надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації у зв’язку з бронюванням не передбачає направлення на ВЛК.
Постанова КМУ від 17 травня 2024 р. № 565 затвердила експериментальний проект щодо уточнення облікових даних призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які постійно або тимчасово перебувають за кордоном.
Ще раз підкреслимо – усі зміни, які бажано відслідковувати, в практичній роботі реально стосуються двох основних Порядків - «Порядку організації та ведення військового обліку..» це Порядок №1487 (постанова КМУ від 30.12.2022 № 1487 із змінами) та «Порядку проведення призову..» - це Порядок №560 (постанова КМУвід 16 травня 2024 р. № 560). Врахуйте, що цих Постанов і, відповідно, Порядків Уряд вносить по кілька змін на місяць! Причому не завжди вимагають якихось дій працівників відділу кадрів та відповідального за військовий облік чи самих працівників.
Змінилися вимоги до роботодавців щодо ведення військового обліку, зокрема:
- З’явилися нові військово-облікові документи;
- Оновлено списки персонального військового обліку та інші додатки до Порядку №1487;
- Встановлено нові вимоги щодо оповіщення працівників про виклик до ТЦК та новий порядок оповіщення про виклик /вручення повісток.
Наприклад, КМУ постановою від 9 липня 2024 р. № 807 вніс зміни до Порядку №560. Ці зміни полягають у тому, що з часу набуття чинності цих змін керівник ТЦК або його відділу накладає на повістку кваліфікований електронний підпис або особисто підписує повістку та скріплює гербовою печаткою. Якщо накладають на повістку кваліфікований електронний підпис, то реєстраційний номер повістки фіксується в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Після чого повістки можуть централізовано друкуватися і разом з описом вкладення надсилатися рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Щодо уточнення даних військовозобовʼязаними. Нагадаємо, що до 17 липня особи, які стоять на військовому обліку, повинні були уточнити свої дані. Такі вимоги містять Прикінцеві та перехідні положення Закону № 3633. При цьому, свої дані повинні уточнити також призовники, жінки, які стоять на військовому обліку, особи, що оформили право на відстрочку, заброньовані працівники. Жодних виключень не було! Зробити це можливо в ТЦК, ЦНАПі або електронному кабінеті, який наразі реалізовано через застосунок Резерв +. (цікаво, що нормативного документа, де згадується про Резерв+, немає.
Так ось, неуточнення персональних даних може розглядатися як порушення закону про оборону, мобілізаційну підготовку і мобілізацію (ст. 210-1 КУпАП), за що передбачено штраф в розмірі від 17 000 грн до 25 500 грн. (слід зазначити, що у ВРУ зареєстровано законопроєкт про продовження уточнення даних до 14 жовтня включно, але наразі Міноборони висловлює свою незгоду з продовженням строку - у зв’язку з відсутністю об’єктивних причин для такого продовження).
Відповідно до п. 34 Порядку №560, у разі неуточнення облікових даних протягом 60 днів резервістом або військовозобов’язаним, повістка надсилається на зареєстроване / задеклароване місце проживання. Тобто, якщо при уточненні даних місце проживання / перебування відрізняється від місця реєстрації, то повістки надійде на зазначену адресу. Якщо ж особа не оновить свої дані у відведений строк, повістка буде надіслана на адресу зареєстрованого місця проживання.
Як визначено в п. 41 Порядку №560 повістка буде вважатися врученою в день отримання особою поштового відправлення.
Якщо ж особа відмовляється отримати повістку або взагалі не з’являється за повісткою, все одно повістка вважатиметься врученою в день проставлення у поштовому повідомленні відмітки про відмову чи день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання особи/перебування/реєстрації.
Неоновлення даних – це адміністративне правопорушення, тому існує ризик отримати штраф до 25 500 грн відповідно до ст. 210-1 КУпАП. Несплата штрафу протягом 15 днів – це виконавче провадження і штраф у подвійному розмірі відповідно до ст. 308 КУпАП.
Крім того, наявність адміністративного правопорушення надає представникам поліції право на адміністративне затримання та доставлення до ТЦК. Але за одне правопорушення відповідно накладається один штраф.
Наразі невідомо, як технічно надалі будуть виокремлювати тих, хто такі дані не оновив, адже відповідна постанова Кабміну від 10 травня 2024 року, яка регулює порядок ведення Реєстру «Оберіг», засекречена.
Нагадаємо, що за законом про Єдиний державний реєстр призовників, військовозобов'язаних та резервістів для формування бази даних Реєстру «Оберіг» Центральна виборча комісія, Державна податкова служба та Державна міграційна служба мали подати шляхом електронної взаємодії Міноборони відомості, передбачені статтею 7 цього Закону, стосовно усіх громадян України, які підлягають взяттю на військовий облік (приписці до призовних дільниць) відповідно до статті 14 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу», віком до 60 років. Це досить широкий перелік персональних даних, починаючи від імені, місця проживання, місця роботи тощо.
До Реєстру вносяться відомості як одержані безпосередньо від призовників, військовозобов’язаних та резервістів, так і шляхом електронної інформаційної взаємодії з іншими інформаційно-комунікаційними системами, реєстрами тощо.
Також до 5 липня мала бути реалізована автоматична взаємодія між Реєстром військовозобов’язаних та Реєстром Пенсійного фонду – «Оберіг» буде отримувати дані про застрахованих працівників.
Якщо раніше реєстр військовозобов’язаних Оберіг «не бачив» дані про окремих чоловіків, які з тих чи інших причин ніколи не ставали на військовий облік і не відвідували ТЦК, то тепер відповідну прогалину виправлять шляхом автоматичної передачі даних з інших реєстрів. Якщо чоловік колись отримував паспорт у вигляді ID-картки чи закордонний паспорт, то дані про нього обов’язково є у Демографічному реєстрі. Відповідно до нової постанови Кабміну від 16 серпня 2024 №932 «Про реалізацію експериментального проекту з автоматичної верифікації та перевірки відомостей про призовників, військовозобов’язаних та резервістів» ці дані з Демографічного реєстру автоматично «перетікатимуть» до реєстру Оберіг, тому ТЦК зможе «бачити всіх».
Таким чином, дані про всіх військовозобов’язаних, незалежно від того, оновлювали вони їх чи ні, вже мають бути в цьому Реєстрі «Оберіг». Далі, за логікою, з цього Реєстру мають бути виокремлені ті особи, які дані в період з 18 травня 2024 року до 16 липня не оновили. Вірогідно система самостійно зможе «показати» ТЦК таких осіб – наприклад, в «профілі» особи в Реєстрі «Оберіг» відсутній контактний номер мобільного телефону, електронна пошта, військово-облікова спеціальність тощо.
Причому якщо громадянин уточнив дані до 18 травня, потрібно було зробити це знову після 18 травня. Наприклад, відповідальний представник Полтавського ТЦК повідомив наступне: «Перевіряючи дані конкретної особи в базі даних «Оберіг» оператор бачить дату їхнього оновлення. Якщо громадянин не уточнив їх протягом 60 днів, то йому після 16 липня буде виписано штраф». Причому згідно формулювань законодавства, «автоматичні» штрафи можуть отримати і ті особи, які просто проігнорували закон і не знаходяться за задекларованим чи зареєстрованим місцем проживання.
Так, після визначення осіб, які не оновили дані, повістки, підписані електронним цифровим підписом керівника ТЦК, будуть надсилатися військовозобов’язаним протягом 48 годин. Повістка формується автоматично – за допомогою Реєстру «Оберіг» або бланк повістки заповнюється представником ТЦК або його відділу. Керівник ТЦК або його відділу накладає на повістку кваліфікований електронний підпис або особисто підписує повістку та скріплює гербовою печаткою.
Реєстраційний номер повістки фіксується в Єдиному державному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів. Повістки, сформовані за допомогою Реєстру, після накладення керівником ТЦК або його відділу кваліфікованого електронного підпису можуть:
- централізовано друкуватися разом з описом вкладення і надсилатися військовозобов’язаним та резервістам засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення;
- вручатися військовозобов’язаним та резервістам під час оповіщення.
Повістка про виклик надсилається адресату не пізніше ніж протягом 48 годин після підпису повістки відповідним керівником. При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше 14 дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.
Належним підтвердженням оповіщення про виклик до ТЦК у разі надсилання повістки поштою, буде, у тому числі, день проставлення відмітки про відсутність особи за адресою місця проживання, повідомленою цією особою ТЦК під час уточнення облікових даних або ж відмітки про відсутність особи за адресою, якщо ця особа не повідомила ТЦК іншої адреси місця проживання.
Отже, у випадку, якщо чоловік не повідомив свої актуальні дані, то йому можуть надіслати повістку за останньою відомою державі адресою проживання, і з того часу він буде вважатися належним чином оповіщеним.
Надалі запускається механізм заочних штрафів і, відповідно, відкриття виконавчого провадження і надалі – блокування рахунків та стягнення доходів і навіть майна у примусовому порядку. При цьому раніше передбачений законодавством протокол ТЦК відтепер вже може не складатися, якщо особа не з’явилася без поважних причин або не повідомила причину неприбуття на виклик ТЦК, будучи належним чином повідомленою про дату, час і місце виклику, та за наявності у ТЦК підтвердних документів про отримання особою виклику. Вірогідно, таким підтвердним документом буде вважатися поштове відправлення з проставленням відповідної відмітки. Постановою від 25 червня від 25 червня 2024 р. № 747 Кабмін, як вже було сказано вище, уточнив цей момент.
Далі ТЦК може розглянути справу і відразу винести постанову про накладення штрафу. Адміністративне стягнення за статтями 210, 210-1 КУпАП, може бути накладено протягом 3 місяців з дня його виявлення, але не пізніше одного року з дня його вчинення. Накладатися штраф може неодноразово, скажімо, за кожну неявку за повісткою. У разі добровільної несплати штрафу, запускається механізм блокування рахунку, стягнення коштів і в разі їх недостатності на рахунках – майна.
Крім того, Кабмін надав право ТЦК надсилати в електронному вигляді звернення до Національної поліції про призовників, військовозобовʼязаних та резервістів, які вчинили адміністративні правопорушення, передбачені статтями 210, 210-1 КУпАП.
Щодо ВЛК. Військовий облік призовників, чоловіків віком від 17 до 25 років, буде проводитись без проходження військово-лікарської комісії. Чоловіків від 17 до 25 років, що оформлюватимуть паспорт, автоматично внесуть до реєстру «Оберіг» без проходження ВЛК. Це стосуватиметься і тих чоловіків, які проживають за кордоном.
Щодо перевірок стану ведення військового обліку. Перевірки є умовно, внутрішні та зовнішні.
Внутрішні проводяться в межах підпорядкування юридичних осіб.
Зовнішні проводять органи місцевого самоврядування, виконавчі органи, Генштаб ЗСУ, ТЦК та СП.
Крім того, перевірки можуть бути плановими та позаплановими.
Планові, у тому числі документальні проводяться щодо всіх суб’єктів господарювання. Плани затверджуються розпорядженнями голів адміністрацій, міських голів. Про планову перевірку повинні попередити за 10 днів до її початку перевірки. Питання до перевірки визначені в додатку 31 до Порядку № 1487.
Позапланові перевірки проводять лише щодо юросіб, у яких працюють заброньовані особи, а також військовозобов’язані, яким вручено мобілізаційні розпорядження. (Мобілізаційне розпорядження – це документ, який вручають особам, які згідно з висновком медичної комісії (ВЛК) придатні для проходження військової служби. Фактично, це повістка про виклик, яка зобов’язує особу з’явитися на призовний збірний пункт протягом 24 годин після оголошення мобілізації або після виклику). Позапланова перевірка може проходити без попередження.
Районні (міські) ТЦК та СП перевіряють щороку (у тому числі позапланово) стан військового обліку в державних органах, органах місцевого самоврядування, а також на підприємствах, в установах та організаціях, в яких працюють військовозобов’язані, які заброньовані за цими органами, а також військовозобов’язані, яким видані мобілізаційні розпорядження. Решту державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій перевіряють один раз на чотири роки (п. 80 Порядку № 1487).
Під час перевірки можуть вимагати такі документи:
- Положення про структурний підрозділ, який веде військовий облік (у разі утворення);
- Посадові інструкції осіб, що відповідальні за ведення військового обліку;
- Наказ керівника про призначення посадових осіб, відповідальних за ведення військового обліку;
- Доведення до відома відповідних працівників Правил військового обліку;
- Штатний розпис;
- Документ про визначення потреби у підвищенні кваліфікації відповідальної особи.
- Списки персонального військового обліку (додаток 5 до Порядку № 1487);
- Відомість оперативного обліку (додаток 12 до Порядку № 1487);
- Підтвердження направлення повідомлень за формою додатків № 1, 4 до ТЦК;
- Копії ВОД усіх призовників, військовозобов’язаних і резервістів;
- Графік звіряння облікових даних списків персонального військового обліку з їх військово-обліковими документами;
- Журнал (додаток 9 до Порядку № 1487).
Окрім того, інколи (не у всіх суб’єктів) можуть вимагати:
- Наказ про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік;
- Звіти про результати вжитих заходів;
- Плани перевірки стану військового обліку.
За результатами перевірки складають акти, і щороку до 1 лютого видають накази (розпорядження) про стан військового обліку за минулий рік та завдання на наступний рік на підставі звітів, результатів вжитих заходів та перевірок стану військового обліку минулого року відповідно до компетенції.
З 21 серпня діють нововведення в оформленні відстрочки від мобілізації осіб, які доглядають або утримують хворих чи осіб з інвалідністю.
16 серпня 2024 року Уряд змінив правила надання відстрочки від мобілізації для тих, хто доглядає за хворими родичами (постанова КМУ від 16.08.2024 № 930 «Про внесення змін до Порядку проведення призову громадян на військову службу під час мобілізації, на особливий період»).
Зокрема, змінами розділили військовозобов’язаних на 2 різні категорії:
- тих, хто утримує;
- тих, хто здійснює постійний догляд за рідними та близькими.
Відповідно переглянули і пакет документів, що підтверджує цей факт.
Відтепер для оформлення відстрочки по догляду за хворою дружиною/чоловіком, дитиною та/або своїм батьком/матір’ю більше не потрібно буде зазначати у заяві про отримання відстрочки про відсутність інших працездатних членів сім'ї, а також надавати документи, що підтверджують це.
Доводити відсутність інших осіб необхідно тільки в тому випадку, коли відстрочку оформлює зять по догляду за тестем чи тещею. ТЦК та СП перевірятимуть таку інформацію за даними державних реєстрів (п. 58-1 Порядку).
Скасовано обов’язок встановлення факту здійснення догляду військовозобов’язаним за батьками з інвалідністю І або II групи, оскільки це і так передбачено законодавством. Адже, за українським законодавством, дорослі діти, які мають непрацездатних батьків, зобов'язані їх утримувати і мають право на відстрочку.
Щоб оформити Акт про встановлення факту здійснення постійного догляду, військовозобов'язаному більше не потрібно йти до ТЦК та СП. Акт можна буде отримати, звернувшись із заявою довільної форми до органів місцевого самоврядування (сільська, селищна, міська, районна у місті рада) та районних державних адміністрацій. Після подання заяви орган місцевого самоврядування має розглянути її протягом 10 календарних днів (п. 58-1 Порядку).
Крім того, з п. 61 Порядку вилучено вимогу про оформлення акта встановлення факту здійснення догляду для тих осіб, які вже отримують надбавку або компенсацію за догляд. Для них достатньо пред'явити відповідні документи ТЦК та СП. Тепер Актом про встановлення факту здійснення постійного догляду не встановлюється відсутність інших членів сім'ї, які можуть здійснювати постійний догляд, і не підтверджується неможливість здійснення ними такого догляду.
Окрім іншого, 21 серпня 2024 року Верховна Рада розширила коло військовозобов’язаних, які можуть отримати відстрочку, - Законом від 21.08.2024 р. № 3916-IX внесені зміни до статті 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію» та розширено коло військовозобов’язаних, чиї близькі родичі, зокрема рідний (повнорідний, неповнорідний) брат чи сестра, загинули або зникли безвісти під час участі у бойових діях, для надання відстрочки від призову на військову службу під час мобілізації.
Законом надається відстрочка від призову для військовозобов'язаних, чиї неповнорідні брат чи сестра загинули або зникли безвісти під час участі у бойових діях.
Закон № 3916 набрав чинності 07.09.2024 р. Кабінет Міністрів у 10-денний строк з дня набрання чинності цим Законом має привести свої нормативно-правові акти у відповідність до нього.
Важливо мати на увазі, що військовозобовʼязані, котрі мають право на відстрочку, проте її належно не оформили, підлягають мобілізації на загальних підставах (з інформації помічника начальника ТЦК та СП з правової роботи – начальника юридичної служби Тернопільського ОТЦК та СП Р. Грунди).
Оскільки наявність права та документів, що підтверджують право на відстрочку ще не підтверджує, що особі вона надана. Для того, щоб отримати відстрочку, військовозобов'язаний повинен, зокрема:
- Зібрати необхідні документи, які визначені постановою КМУ №560 «Про порядок проведення призову на військову службу під час мобілізації»;
- Особисто відвідати ТЦК за місцем перебування на військовому обліку або за місцем реєстрації місця проживання;
- Подати документи на комісію, яка створена в ТЦК;
- Отримати рішення комісії про надання або відмову у наданні відстрочки.
Інформуємо про категорії військовозобов'язаних, які втратили право на відстрочку у зв'язку із набуттям чинності нового законодавства про мобілізацію. Право на відстрочку втрачають:
- студенти та аспіранти заочної або вечірньої форми навчання, а також ті, хто здобуває другу чи третю вищу освіту;
- багатодітні чоловіки з заборгованістю по аліментах;
- особи, які доглядають чоловіка або дружину з інвалідністю III групи;
- батьки-одинаки, якщо мати не позбавлена батьківських прав, не є померлою або зниклою безвісти, та не відбуває покарання;
- особи, що працюють на підприємствах та організаціях Міністерства оборони;
- особи зі статусом "обмежено придатний", внаслідок скасування цієї категорії;
- чоловіки, які за повторної військово-лікарської комісії були визнані здоровими (ті, що мають свідоцтва про I та II групи інвалідності, видані після 24 лютого 2022 року, повинні пройти медогляд повторно).
До відома!
19 серпня 2024 р. у Верховній Раді обговорили 3 основні законопроєкти щодо економічного бронювання.
- Одна із законодавчих ініціатив пропонує щомісяця за кожного заброньованого платити 20 400 грн військового збору (законопроєкт від 11.06.2024 № 11331, 11332).
- Другий законопроєкт передбачає бронювання за рівнем зарплати понад 36 336 грн (законопроєкт від 17.06.2024 № 11331-1).
- Третя концепція пропонує бронювання за змішаною моделлю (законопроєкт від 17.06.2024 № 11331-2).
Відповіді адвоката на поширені запитання:
- Чи можуть представники поліції вручати повістки? Ні, без ТЦК чи представників адміністрації не можуть, але можуть перевіряти військово-облікові документи.
- Чи можуть представники поліції, ТЦК прийти в квартиру (будинок) для вручення повістки? Прийти можуть, але відкривати двері ви не зобов’язані.
- Чи може консьєрж, двірник, інші комунальники вручати повістки? Ні, не може.
- Чи може голова ОСББ вручити повістку? Ні, сам не може, але він може бути в складі групи оповіщення разом з представниками поліції і ТЦК. Можуть вручати повістки на вулиці, у будинку, в квартирі (якщо ви впустили, але ви не зобов’язанні відкривати двері).
- Чи можуть вручити повістку в офісі/на території підприємства? Можуть, але ви не зобов’язанні допускати представників ТЦК до офісу/приміщення, якщо у них немає підстав для проведення перевірки (про планову перевірку попередять за 10 днів).
- Чи можуть повістку надіслати поштою? Так, після 17 липня (якщо не буде продовжено строк на уточнення даних). При цьому день явки за викликом резервіста або військовозобов’язаного визначається не раніше чотирнадцятого дня від дня надсилання повістки засобами поштового зв’язку рекомендованим поштовим відправленням з описом вкладення та повідомленням про вручення.
- Що буде, якщо «ховатися» від поштаря і не отримувати повістку? Вона буде вважатися врученою. Законодавством передбачений порядок вручення поштових відправлень і за відсутності можливості вручити повістку, до ТЦК повернеться повістка з поміткою про відсутність отримувача за адресою. Цього достатньо, щоб вважати повістку врученою.
- Що буде за неявку по повістці на уточнення даних, на ВЛК? Може накладатися штраф від 17 000 до 25 500 грн.
- Які способи вручення повісток є? Особисте вручення особами, які мають службове посвідчення особи, уповноваженої вручати повістки (див. вище зразок) або направлення поштовим повідомлення, а саме рекомендованим листом з описом вкладення і повідомленням про вручення (після 17 липня).
- Чи можуть надіслати повістку через Резерв +? Наразі така можливість не передбачена.
- Чи можна отримати електронний ВОД, якщо особа не стоїть на військовому обліку військовозобов’язаних? Ні, електронний ВОД можуть отримати лише особи, які стоять на військовому обліку і уточнили свої дані.
- Якщо у особи є лише приписне посвідчення, а їй вже більше 25 років, чи може вона отримати електронний ВОД без відвідування ТЦК? Ні, належний ВОД вона не отримає поки не стане на військовий облік військовозобов’язаних. Це можна зробити лише через ТЦК.
- Якщо особа отримає постанову ТЦК про накладення штрафу, чи можна її оскаржити? Так, постанову ТЦК про накладення штрафу можна оскаржити до суду протягом 10 днів.
Якщо представники ТЦК застосовують до вас незаконні дії, телефонуйте до Національної поліції (102) або на гарячу лінію Міноборони та ЗСУ (0 800 50 04 42). Номери телефоні ТЦК та СП - https://www.mil.gov.ua/kontakti/oblasni-vijskomati.html
Інформація актуальна станом на 15.09.2024
Інформаційно-аналітичний відділ ХООППОЗУ© 2024
Додаток: розʼяснення МО України щодо паперового і електронного військово-облікового документа.
Паперовий військово-обліковий документ за наявності електронного ВОД не потрібен — Генштаб ЗСУ