Пошук

oglyad-zakonodavstva

Шановні колеги !

Прийняття законодавчих актів, інших нормативно-правових актів, що стосуються реформування діяльності закладів охорони здоров’я, інформація про діяльність профспілок є надзвичайно важливими для медичної громади.

Інформуємо Вас про окремі питання, що стосуються роботи галузі, закладів охорони здоров’я, діяльності профспілок та зміни в законодавстві за останній час.

 

З 1 липня 2018 року офіційно набрав чинності Порядок надання первинної  медичної допомоги (фіксує чіткий перелік безоплатних послуг для пацієнта, в т.ч. лабораторних, та прив’язку пацієнта до конкретного лікаря ПМД), а відтак на практиці вступила в дію медична реформа первинної ланки.

Таким чином, з огляду на фінансування, сьогодні функціонує дві категорії надавачів ПМД: одні заклади уклали договір і  отримують кошти від Національної служби здоров’я у збільшеному розмірі з урахуванням коефіцієнтів (невелика кількість), інша частина закладів  фінансується по-старому - з місцевих бюджетів за рахунок коштів медичної субвенції. Результат: «фінанси» різні, обов'язки однакові.

Наказ МОЗ від 19.03.2018 №504 "Про затвердження Порядку надання первинної медичної допомоги" набув чинності першого липня 2018 року. Відтепер рішення - оглядати хворого вдома чи відмовити у виклику додому - приймає лікар, а не працівник реєстратури. Дуже важливо, що у разі невідкладного стану у хворого лікар не може відмовити у допомозі також усім пацієнтам без декларації. Така допомога у центрах ПМД повинна надаватись безкоштовно. Ось симптоми, які супроводжують такі невідкладні стани:

              раптове підвищення температури тіла з кашлем, нежиттю, болем у горлі;

              головні болі, запаморочення, слабкість;

              болі у попереку, суглобах;

              підвищення артеріального тиску;

              больовий синдром у онкологічних хворих;

              алкогольний, наркотичний, токсичний абстинентний синдром;

              загострення хронічних захворювань у пацієнтів, які перебувають під наглядом лікаря, що надає первинну медичну допомогу, з приводу гіпертонічної хвороби, виразки шлунка та дванадцятипалої кишки, хронічного запалення печінки, жовчного міхура, кишківника, хвороби нирок, суглобів тощо.

Як наголошує «Всеукраїнська спілка парамедиків» - викликаючи швидку допомогу на стани, які наведені вище, ви підпадаєте під дію статті 183 «Завідомо неправдивий виклик спеціальних служб» Кодексу України про адміністративні правопорушення. Згідно цієї статті  завідомо неправдивий виклик пожежної охорони, міліції, швидкої медичної допомоги або аварійних служб тягне за собою накладення штрафу від трьох до семи неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

До 1 січня 2020 року продовжили термін дії декларацій про вибір лікаря, які були підписані до 23 березня 2018 року. До цього часу пацієнти можуть подати нову декларацію про вибір лікаря. Але спеціально для цього приходити немає потреби. Підписати декларацію можна під час найближчого візиту до лікаря. Декларації, укладені після 23 березня 2018 року, не мають кінцевого терміну дії. Їх переукладати не потрібно, а перелік інформації, що вноситься до декларації, скоротився. Відтепер декларація - на одному аркуші, що економить час пацієнта та лікаря на її заповнення.

У декларації тепер не потрібно зазначати реєстрацію місця проживання пацієнта, оскільки він обирає лікаря незалежно від місця прописки. Лікар або реєстратор більше не зобов'язані виготовляти та зберігати копії документів, які надає пацієнт. Пацієнт при підписанні декларації віднині повинен тільки пред'явити документ, що посвідчує особу, і документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків;

Віднині при реорганізації юрособ - надавачів медпослуг раніше подані декларації залишаються дійсними і вважаються поданими юрособі-правонаступникові за умови, що обраний пацієнтом лікар продовжує працювати в закладі.

Пацієнт має право обрати лікаря, який надає ПМД, за умови, що кількість пацієнтів, які вже обрали такого лікаря відповідно до цього Порядку, не перевищує оптимальний обсяг практики ПМД, встановлений у Порядку надання первинної медичної допомоги, затвердженому наказом МОЗ від 19.03.2018 р. № 504, а саме, 1800 осіб на одного лікаря загальної практики — сімейного лікаря; 2000 осіб на одного лікаря-терапевта; 900 осіб на одного лікаря-педіатра (раніше — 2000 осіб).

Зазначені зміни набули чинності 3 липня 2018 року.

 

25 липня у конференц-залі Державного патологоанатомічного центру підвели підсумки роботи галузі за 6 місяців цього року. За інформацією начальника відділу моніторингу та розвитку охорони здоров'я ДОЗ ОДА Л.Я.Демчук, у поточному році активно розпочато реформування закладів первинної ланки охорони здоров’я області, відбуваються зміни у системі їх фінансування, впроваджується єдина медична інформаційна система та підписання лікарями первинної ланки декларацій з пацієнтами, формується спроможна мережа ЗОЗ з надання первинної медичної допомоги населенню області, утворені госпітальні округи та розпочали роботу госпітальні ради. Станом на 01.07.2018 року первинну медичну допомогу сільському населенню краю надають 20 районних, 5 селищних центрів первинної медико-санітарної допомоги. У сільській місцевості заплановано будівництво 27 амбулаторій з житлом для лікаря, з них 10 – для відкриття нових амбулаторій, 17 нових приміщень для діючих амбулаторій. 18 будівництв відбуватиметься в об’єднаних територіальних громадах.  З 29 центрів ПМСД, що функціонують в області, у статусі комунального некомерційного підприємства уже працюють 12. Решта планують свою реорганізацію до кінця року. Станом на 01.07.2018 року договір з Національною службою здоров’я України уклали 9 з 29 ЦПМСД. Таким чином, зазначені заклади перейшли на нову модель фінансування уже з 1 липня 2018 року.

З 1 кварталу розпочата робота щодо реєстрації закладів первинного рівня надання медичної допомоги та їх лікарів в єдиній електронній системі обміну медичною інформацією. Станом на 01.07.2018 року до однієї з 8 медичних інформаційних систем (МІС) системи eHealth не підключено лише два заклади.

Мешканці області вже уклали 498 108 декларацій про вибір лікаря, що становить 39 % від обслуговуючого населення. В лідерах: Славутський ЦПМСД – 61%, Деражнянський ЦПМСД – 58%, Віньковецький ЦПМСД – 56%. (Детально про підсумки – на сайті ДОЗ ХОДА -http://www.doz.adm-km.gov.ua/index.php?m=99&sm=112&s2m=1).

 

У вересні-жовтні 2018 року у Львові, Полтаві та Вінниці представники закладів первинної медичної допомоги, що першими підписали угоди із Національною службою здоров’я, мають нагоду пройти навчання та попрактикуватися у фінансово-економічних та юридичних аспектах господарювання. Тренінги розраховані на команди у складі 2-3 фахівців від закладу, у тому числі - головний лікар, представник власника закладу, економіст, заступник головного лікаря, завідувач кадрами. В одному тренінгу можуть взяти участь команди із 10 медзакладів.

Щоби взяти участь у тренінгах «Фінансово-економічні та юридичні засади господарювання надавача первинної медичної допомоги (ПМД)», команди закладів первинної допомоги запрошують до участі у конкурсі. Важливо, щоб заклад мав підписану угоду із НСЗУ, а представники закладу не брали участі в аналогічних тренінгах, які проводяться у липні-серпні 2018 року. Потрібно виконати два кроки - до 31 серпня 2018 року подати заявку на участь у конкурсі, заповнивши онлайн-форму і заповнити в онлайн-формі мотиваційний лист, де обґрунтувати, чому саме ваша команда має відвідати цей тренінг. (детальна інформація за посиланням - https://www.kmu.gov.ua/ua/news/moz-yak-potrapiti-na-trening-z-efektivnogo-upravlinnya-komunalnim-medzakladom ).

 

Кабмін постановою від 28.03.2018 р. № 302 затвердив «Положення про систему безперервного професійного розвитку фахівців у сфері охорони здоров’я», яка набрала чинності з дня її офіційного опублікування — з 08.05.2018 р. Безперервний професійний розвиток передбачає участь у процесі (1) формальної, (2) неформальної та (3) інформальної (то є англійською, а українською – це самоосвіта) освіти у сфері охорони здоров’я.

При цьому атестацію з метою оцінки професійного рівня та складності виконуваних робіт, відповідності кваліфікаційним вимогам і посадовим обов’язкам, яка проводиться кожні п’ять років, ніхто не відміняв. Більш того, результати проходження безперервного професійного розвитку обов’язково враховуватимуться під час атестації для присвоєння або підтвердження кваліфікаційної категорії або продовження дії ліцензії на провадження господарської діяльності з медпрактики.

Так, за проходження безперервного профрозвитку нараховуються бали, облік яких повинні вести працівник (шляхом створення та ведення особистого освітнього портфоліо) та роботодавець. Потім бали, які здобувач освіти отримав протягом безперервного професійного розвитку, підлягають щорічній перевірці органом, при якому утворено відповідну атестаційну комісію, на відповідність порядку та критеріям нарахування балів безперервного професійного розвитку, які встановлюються МОЗ. Облік балів будуть вести і самі медпрацівники, і їхні роботодавці.

Організаторами заходів інформальної освіти можуть бути, зокрема:

·                     МОЗ;

·                     Національна академія медичних наук;

·                     МОЗ АР Крим;

·                     структурні підрозділи з питань охорони здоров’я обласних, Київської та Севастопольської міських держадміністрацій;

·                     заклади вищої освіти та заклади післядипломної освіти;

·                     професійні асоціації та спілки;

·                     громадські організації;

·                     міжнародні організації, їх представництва в Україні;

·                     міжнародні професійні асоціації;

·                     українські установи та організації, акредитовані міжнародними асоціаціями в галузі безперервної медичної освіти.

Вимоги до таких заходів та критерії для віднесення їх до заходів інформальної освіти затверджує МОЗ.

Зазначимо, МОЗ в найближчі п'ять років має намір реформувати нинішню систему атестації лікарів, замінивши її індивідуальними ліцензіями. Передбачається, що кожні три роки лікарі будуть підтверджувати відповідність ліцензійним вимогам і продовжувати термін дії ліцензії на медичну практику.

За словами радника міністра охорони здоров'я Младени Качурець, однією з ключових вимог для продовження ліцензії буде наявність у лікаря достатньої кількості балів "безперервного професійного розвитку" (БПР). Такі бали пропонують нараховувати медикам за участь в освітніх семінарах, тренінгах та конференціях. При цьому лікар зможе сам формувати індивідуальну освітню програму.

Така система безперервного професійного розвитку лікаря вже вступила в силу на початку березня. На сьогодні МОЗ розробляє критерії та порядок нарахування балів. При відсутності проблемних ситуацій у практиці і наявності достатньої кількості балів БПР ліцензія лікаря буде продовжуватися автоматично. Якщо ж балів не вистачає, то займатися медичною діяльністю лікар не зможе до тих пір, поки не набере їх необхідну кількість. (Хоча дуже цікаво і важливо, які ж бали нараховуватимуться за вебінари чи конференції, що проводяться часто коштом і рекламою певного бізнесу, так як це визначатиме професійний рівень лікаря).

Оплата послуг за участь у заходах інформальної освіти (участь у фахових нарадах, семінарах, науково-практичних конференціях, симпозіумах, з’їздах, виставках, у симуляційних тренінгах, майстер-класах, курсах з оволодіння практичними навичками, стажування в клініках інших країн, дистанційне навчання, у тому числі електронне через фахові інтернет-ресурси) та оплата користування електронними та інтернет-ресурсами у процесі інформальної освіти здійснюється фахівцями у сфері охорони здоров'я за рахунок коштів фізичних та юридичних осіб (тобто власним коштом лікарів), а за рішенням роботодавця — за рахунок його коштів, а також з інших джерел, не заборонених законодавством.

Наприклад, 2018 року в України під егідою МОЗ України у відповідності до вимог та стандартів Європейської академії безперервної медичної освіти та безперервного професійного розвитку (European CME – CPD Academy) заплановано проведення навчальних семінарів у форматі телемосту зі стоматології в усіх регіонах України. Компанія «МедЕксперт», Національна медична академія післядипломної освіти імені П.Л. Шупика та ГО «Асоціація стоматологів України» вже п’ятий рік поспіль проводять навчальні семінари в форматі телемостів в містах України. Особливістю проведення освітніх заходів цього року є те, що лікарі – стоматологи будуть отримувати не тільки національні бали (зараховуватимуться при проведенні атестації), але й міжнародні кредити (European CME – CPD Academy CME credits).

На сьогодні можна рекомендувати проходити навчання з певних спеціальностей у Центрі дистанційної медичної освіти (http://do.inmeds.org.ua/), який створений ще 2006 року Національною медичною академією післядипломної освіти ім.П.Шупика (м.Київ). 

 

23 липня в Парламенті зареєстровано проект постанови Верховної Ради України «Про проведення аудиту ефективності медичної реформи в Україні для населення» (реєстр. № 9001). Ініціатором проекту документа виступив С.Каплін, перший заступник голови Комітету Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення.

У супровідних документах до проекту зазначається, що 4 липня 2018 р. відбулося спільне засідання Комітетів Верховної Ради України з питань соціальної політики, зайнятості та пенсійного забезпечення, а також з питань охорони здоров’я за участю професійних спілок, представників заінтересованих міністерств та відомств, медичної спільноти та громадськості. За результатами засідання парламентарі засвідчили відсутність у МОЗ комплексної стратегії реформування системи охорони здоров’я та прогнозування наслідків її впровадження для населення.

У зв’язку із цим проектом пропонується звернутися до Кабінету Міністрів України:

·                     щодо проведення аудиту ефективності медичної реформи в Україні для населення;

·                     невідкладно прийняти нормативно-правові акти щодо збільшення розміру посадових окладів медичним працівникам шляхом підвищення тарифних розрядів Єдиної тарифної сітки та розглянути можливість встановлення з 2019 р. надбавки за престижність праці у граничному розмірі 20% посадового окладу (ставки заробітної плати) медичним працівникам закладів охорони здоров’я, незалежно від їх підпорядкування;

·                     невідкладно внести в установленому порядку до Парламенту подання щодо кандидатури на посаду Міністра охорони здоров’я України.

У разі прийняття проекту документа він набуде чинності з дня його опублікування.

Нагадаємо, що 4 липня парламентарі в Резолюцію засідання, зокрема, внесли вимоги щодо:

·                     відставки Уляни Супрун, в.о. міністра охорони здоров’я;

·                     створення наглядової моніторингової ради з впровадження реформи;

·                     звернення до правоохоронних органів щодо притягнення до відповідальності винних у неефективному використанні грошей відповідно до звіту Рахункової палати України;

·                     термінового розгляду Парламентом законопроектів щодо запровадження медичного страхування в України (реєстр. №№ 4981; 4981-1; 4981-2) та «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення здійснення закупівель лікарських засобів та медичних виробів» щодо скасування міжнародних закупівель для потреб охорони здоров’я» (реєстр. № 6367);

·                     передбачення в Державному бюджеті на 2019 р. не менше ніж 6% від ВВП на охорону здоров’я;

·                     адаптації реформи до особливих умов Донецької та Луганської областей.

Вважаємо за можливе поінформувати, що на сьогодні є чинною також «Концепція розвитку охорони здоров'я населення України», затверджена Указом Президента України від 07.12.2000 № 1313/2000, яка передбачає найперше, цитуємо «…збереження та зміцнення здоров'я населення, продовження періоду активного довголіття і тривалості життя людей»,  а фінансово-економічною основою, має бути, зокрема, загальнообов'язкове державне соціальне медичне страхування. Компетентні фахівці вважають, що під час впровадження реформ в галузі повинні обов’язково враховуватись зміни індикаторів роботи системи охорони здоров'я, її зокрема первинної ланки: зміна динаміки і структури смертності, захворюваності та поширеності захворювань, показників інвалідності і як наслідок усього- тривалості життя. Саме ці речі є метою діяльності системи охорони здоров'я, а не те, скільки можна освоїти бюджетних грошей, чи як «ходять» ці гроші. На жаль, наступність у підготовці реформ, їх впровадження, повага до законів не стала відмінною рисою наших владних структур.

 

У рамках пенсійного реформування в Україні передбачається змінити систему пенсійного забезпечення для працівників, зайнятих на роботах із шкідливими та важкими умовами праці. Профспілки розкритикували законопроект про накопичувальну професійну пенсійну систему.

Профспілками ще в травні 2018 року розглянуто розроблений Мінсоцполітики законопроект про накопичувальну професійну пенсійну систему. Було прийнято рішення про непогодження законопроекту, оскільки ним не передбачається призначення пенсії за вислугу років; відсутні розрахунки щодо прогнозних розмірів пенсійних виплат; не визначено гарантії збереження пенсійних коштів та він має інші недоліки.

13 червня 2018 року знову відбулася робоча зустріч за участі представників всеукраїнських профспілок і Мінсоцполітики з обговорення зауважень, висловлених профспілками до законопроекту. За результатами такого обговорення Мінсоцполітики доопрацювало окремі положення законопроекту, які, на жаль, не вирішують порушених профспілками проблем.

Про це і було повідомлено Мінсоцполітики, зокрема зазначено, що:

- виключення із законодавства норм щодо призначення пенсій за вислугу років є незаконним і безпідставним. Тому законопроектом необхідно: 1) передбачити достроковий вихід на пенсію осіб, які на момент набрання чинності Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій" від 03.10.2017 № 2148 працювали на посадах (роботах), які давали право на пенсію за вислугу років, але не мають повної вислуги років; 2) для осіб молодше 35 років, які працюють на посадах (роботах), що давали право на пенсію за вислугу років, передбачити участь у накопичувальній професійній пенсійній програмі;

- профспілкова сторона пропонує визначити розміри внесків до накопичувальної професійної пенсійної програми виходячи з того, що вони мають забезпечити розміри пенсійних виплат на рівні не нижчому від розміру пенсій, які призначаються у солідарній системі;

- світовий досвід свідчить про наявність гарантій збереження пенсійних коштів у накопичувальній системі. Це створення різних гарантійних фондів, гарантії мінімальної пенсійної виплати, гарантії забезпечення повернення сплачених страхових внесків за їхньою номінальною вартістю, гарантовані відсотки на рівні інфляції, що гарантує повернення сплачених внесків за їхньою реальною вартістю, забезпечення дохідності, наближеної до середньоринкової, кошти з державного бюджету тощо. Зважаючи на те, що страхові внески до накопичувальної системи (у т.ч. професійної пенсійної програми) є обов'язковими, потрібно передбачити належні гарантії збереження накопичених коштів.

За наданими розрахунками при наявності необхідних для чоловіків 10 років роботи за списком № 1 розмір пенсійної виплати становитиме 18% заробітної плати. Якщо, наприклад, у 2017 році середня заробітна плата в Україні становила 6273 грн. (з якої нараховувався ЄСВ), то 18% від цієї суми становитиме 1120 грн. Якщо працівник отримував заробітну плату на рівні двох середніх по країні (біля 15 тис. грн.), пенсія складе приблизно 2200 грн. Це лише трохи вище мінімальної пенсії, яка нині становить 1452 грн.

Враховуючи, що за 35-40 років страхового стажу пенсія нині Пенсійним фондом призначається на рівні приблизно 35-40 % заробітку працівника, то для того щоб отримувати приблизно таку пенсію із професійної пенсійної програми, необхідно щоб внески до цієї програми сплачувалися не менше 20 років.

Таким чином працівники будуть вимушені довше працювати у шкідливих і важких умовах праці, щоб у подальшому вийти на більш-менш пристойний розмір пенсійних виплат.

 

На виконання постанови Центрального комітету Профспілки «Про виконання вимог Профспілки та завдання організацій Профспілки щодо посилення соціально-економічного захисту членів Профспілки в умовах реформування галузі», готується до затвердження примірний колективний договір закладу охорони здоров’я – комунального некомерційного підприємства та методичні рекомендації щодо укладання колективних договорів. Наша обласна профспілкова організація постійно надає організаційно-методичну допомогу при проведенні переговорів і укладанні колективного договору, готує варіанти проектів колективного договору для різних закладів охорони здоров’я, у тому числі для первинної ланки, лікарень із стаціонарами та спеціалізованих закладів, враховуючи досвід врегулювання проблемних питань та новації законодавства. 

Нагадаємо, шо після перетворення закладів охорони здоров’я у комунальні некомерційні підприємства організація оплати праці працівників залишається у сфері договірного регулювання з роботодавцем, що передбачено ст. 97 КЗпП, ст. 15, 16 Закону про оплату праці, Законом України «Про колективні договори і угоди», положеннями Генеральної угоди про регулювання основних принципів і норм реалізації соціально-економічної політики і трудових відносин в Україні від 23.08.2016, галузевою та регіональною угодами. При цьому також залишається обов’язок суворого дотримання державних гарантій стосовно забезпечення виплати мінімальної заробітної плати у разі повного виконання працівником місячної (годинної) норми праці.

Важливо враховувати, що згідно вимог статті 9 Закону України про колективні договори положення колективного договору поширюються на всіх працівників підприємств незалежно від того, чи є вони членами профспілки, і є обов'язковими як для роботодавця, так і для працівників, а положення генеральної, галузевої, територіальної угод діють безпосередньо і є обов'язковими для всіх суб'єктів, що перебувають у сфері дії сторін, які підписали угоду.

Колективний договір, угода зберігають чинність у разі зміни складу, структури, найменування роботодавця, від імені якого укладено цей договір, угоду. У разі реорганізації підприємства колективний договір зберігає чинність протягом строку, на який його укладено, або може бути переглянутий за згодою сторін, а після закінчення строку дії колективний договір, угода продовжує діяти до того часу, поки сторони не укладуть новий або не переглянуть чинний, якщо інше не передбачено договором, угодою. А на новоствореному підприємстві колективний договір укладається за ініціативою однієї із сторін у тримісячний строк після реєстрації підприємства.

Обком профспілки поновлює практику підготовки щомісячних оглядів законодавства, зважаючи на те, що володіння нормами законодавства, правова обізнаність є запорукою успішного впровадження реформ у галузі з дотримання інтересів і прав працівників, адже відповідно до частини 1 статті 19 Конституції України (норми якої є нормами прямої дії) правовий порядок в Україні грунтується на тому, що ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено чинним законодавством.

 

ОГЛЯД ЗАКОНОДАВСТВА ВІД 31.07.2018

 

ПРАЦЯ І ЗАРОБІТНА ПЛАТА.

 

Індексація зарплати в липні 2018 року. Нагадаємо, що порядок індексації заробітної плати працівників прописаний в Законі України від 03.07.1991 р. №1282 «Про індексацію грошових доходів населення», а деталізація порядку нарахування індексації визначена постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 р. №1078 «Про затвердження Порядку проведення індексації грошових доходів населення». На сьогодні індексація заробітної плати проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищує поріг індексації, який встановлено в розмірі 103 відсотка.

Індексації підлягає заробітна плата у межах прожиткового мінімуму для працездатних осіб, розмір якого щороку затверджується Верховною Радою України в законі про Державний бюджет України (станом на липень 2018 року - 1841 грн.). А частина заробітної плати, яка перевищує розмір прожиткового мінімуму, індексації не підлягає.

Таким чином, індексувати заробітну плату потрібно, коли індекс споживчих цін (ІСЦ) перевищить поріг індексації — 103% (абз. 2 п. 11 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою КМУ від 17.07.2003 № 1078; далі — Порядок № 1078).

Липнева індексація залежить від індексу інфляції за травень 2018 року. Індекс споживчих цін (далі — ІСЦ) за даними Держстату становив 100,0%. Отже, він не перевищив поріг індексації (103%). Розглянемо, якою й для кого буде індексація у липні 2018 року.

Індексація зарплати в липні для працівників з оплатою праці за ЄТС.

Для працівників, оплату праці яких визначають за єдиною тарифною сіткою (ЄТС), січень 2018 року — базовий, оскільки у цьому місяці Уряд підвищив таким працівникам посадові оклади (тарифні ставки). Розраховувати для них приріст ІСЦ починайте з лютого 2018 року. Право на індексацію працівники матимуть, коли ІСЦ наростаючим підсумком перевищить поріг індексації 103%. У липні цього не відбулося (1,009 х 1,011 х 1,008 х 1,000 х 100 = 102,8%), тому відповідно до положень Порядку їхня заробітна плата в липні 2018 року ще не підлягає індексації.

Працівникам з 3-го по 25-й тарифний розряд підвищили оклад, і це підвищення перевищило суму можливої січневої індексації. Тож індексація зарплати в червні 2018 року таким працівникам не нараховується.

Однак у цій категорії працівників є такі, що разом із підвищенням посадових окладів здобули право на індексацію у січні 2018 року. Це працівники, у яких сума підвищення зарплати не перевищила суму можливої січневої індексації. До них належать працівники 1-го та 2-го тарифних розрядів, яким встановили лише посадовий оклад і інших постійних складових зарплати вони не мають. Тому з січня 2018 року таким працівникам виплачується індексація-різниця між сумою індексації і розміром підвищення доходу (абз. 4 п. 5 Порядку № 1078). Таку індексацію називають фіксованою.

Фіксовану індексацію виплачуйте до наступного підвищення ставок (окладів) та припиняйте виплачувати, якщо сума підвищення заробітної плати перевищить визначену фіксовану величину. Нагадаємо, що базовим стане місяць, в якому відбулося підвищення зарплати, незалежно від суми підвищення. Коли ІСЦ перевищить поріг індексації (103%), у працівників 1-го та 2-го тарифних розрядів, крім фіксованої індексації, виникне право і на поточну індексацію.

Питання включення індексації у розмір доплати до МЗП актуальне для тих роботодавців, оклади працівників яких встанолені на рівні менше мінімальної заробітної плати: менше 3200 грн. у 2017 р. та 3723 грн. у 2018 р.

З іншого боку, багато фахівців з оплати праці і трудового права наполягали на тому, що індексація не повинна входити у розмір доплати до МЗП, адже це суперечить сутності понять "мінімальна заробітна плата" та "індексація".

Мінімальна зарплата - це оплата праці за відпрацьовану норму часу. Індексація - це державна гарантія, яка частково компенсує втрату частини доходів від подорожчання товарів та послуг. Тобто, включення індексації у розмір МЗП позбавляє працівників можливості відчути цю "компенсацію", адже не залежно від розміру індексації він одержує один і той же розмір заробітної плати, яка "сидить" у доплаті до МЗП. А це несправедливо.

Тому Федерація Профспілок, яка підтримує саме таку позицію, звернулася до Мінсоцполітики з Листом від 27.07.17 р. № 05/01-27/825 із вимогою відкликати лист №317. Що і зробило Мінсоцполітики у вересні 2017 року (лист від 07.09.17 р. № 2341/0/101-17).

Але цього року дива не сталося і Мінсоцполітики у листі від 07.02.2018 р. № 5/0/66-18 висловило свою попередню позицію щодо врахування сум індексації до розміру мінімальної зарплати. На думку міністерства всі інші складові заробітної плати, які не перелічені в ч. 2 ст. 31 Закону України "Про оплату праці" від 24.03.1995 р. № 108/95-ВР, у тому числі сума індексації, мають враховуватись до розміру мінімальної заробітної плати. Натомість — жодних згадок про норми Закону про індексацію, про відповідальність роботодавця за порушення мінімальних гарантій в оплаті праці згідно із ч. 2 ст. 265 КЗпП.

Зауважимо, що листи Мінсоцполітики не є нормативними документами і тому не мають законодавчої сили. Щодо самого закону, то в нього поки що ніяких змін внесено не було. Тому питання лишається "відкритим". Але з практичної сторони, якщо при перевірках Держпраці визнає включення індексації в МЗП таким, що не відповідає законодавству (а імовірність цього дуже велика, враховуючи практику перевірок), то підприємство матиме "порушення мінімальних державних гарантій в оплаті праці", і відповідно штраф 10 мінзарплат за кожного працівника. До слова, неправильне обчислення індексації, як вказує у листі Держпраця від 07.05.2018 № 3570/4.1./4.1-ДП-18, матиме такі ж негативні наслідки

 

У листі від 25.04.2018 р. № 184/0/22-18/13 Мінсоцполітики дає відповідь на таке запитання: якщо у працівника за основним місцем роботи вихідний, чи можна в цей день працювати за сумісництвом повний робочий день? Відповідь відомства однозначна: у вихідні дні (за графіком, визначеним на основному підприємстві) працювати за сумісництвом дозволяється повний робочий день. Зауважимо, що це стосується не тільки ситуації, коли вихідними днями, наприклад, при 5-денці, є субота та неділя, а будь-яких вихідних днів, встановлених роботодавцем за графіком роботи. Така ж ситуація може бути і у випадку, коли працівник за основним місцем роботи працює на умовах неповного робочого тижня — у працівника є додаткові неробочі дні (окрім загальних вихідних). У такі дні теж, на наш погляд, можлива робота за сумісництвом повний робочий день.

Є в листі і специфічне застереження: загальна тривалість роботи за сумісництвом протягом місяця не повинна перевищувати половини місячної норми робочого часу. Нагадуємо, що таке обмеження встановлене постановою КМУ від 03.04.1993 р. № 245. При цьому такий нормативний документ регулює роботу за сумісництвом працівників державних підприємств, установ і організацій. Отже, таке обмеження обов’язкове саме для цієї категорії працівників. А для небюджетної сфери та для недержсектору працівники за сумісництвом можуть працювати без обмеження щоденної та місячної норми часу.

 

Про застосування пільгової ставки ЄСВ для працівника з інвалідністю. Спеціальна ставка 8,41 % застосовується із дати одержання роботодавцем засвідченої копії довідки до акту огляду МСЕК, та закінчується датою скасування інвалідності. Для підприємств, де працюють особи з інвалідністю, розмір ЄСВ становить 8,41 % суми нарахованої заробітної плати.

Підставою для застосування цього розміру ЄСВ є завірена копія довідки з акту огляду в медико-соціальній експертній комісії про встановлення групи інвалідності (п. 8 розд. III Порядку № 449).

З огляду на це, чернівецькі податківці у ІПК від 12.07.2018 р. № 3076/ІПК/25-01-13-06-09Г зазначають, що нарахування ЄСВ у розмірі 8,41 % на заробітну плату працюючій особі з інвалідністю здійснюється в період:

- з дати встановлення групи інвалідності, але не раніше одержання роботодавцем завіреної копії довідки з акта огляду в МСЕК;

- до дати скасування інвалідності на підставі рішення даної комісії.

При цьому, до дати одержання завіреної копії зазначеної довідки та після дати скасування інвалідності, роботодавець нараховує ЄСВ у розмірі 22 %.

Однак, податківці не зазначили, що завірення копії довідки з акта огляду МСЕК про встановлення групи інвалідності здійснюється безпосередньо підприємством, установою або організацією де працює особа з інвалідністю (п. 8 розд. III Порядку № 449).

Тобто працівник має пред'явити роботодавцю довідку з акта огляду медико-соціальною експертною комісією про встановлення групи інвалідності. Роботодавець повинен зробити копію цієї довідки, завірити її своєю печаткою та написом "Згідно з оригіналом", проставити дату завірення і передати її до бухгалтерії. Така копія є достатньою підставою для застосування ставки нарахування ЄСВ в розмірі 8,41 %.

Нагадуємо, що починаючи із серпня, керуватимемося оновленими нормами Порядку № 435 і будемо використовувати оновлені форми звітності. Але в поточному місяці під час складання звітності з ЄСВ користуватимемося чинною редакцією.

 

Мінсоцполітики у листі від 23.11.2016 р. № 1587/13/8416 (лист додається) зазначає, що міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення розмірів тарифних ставок (посадових окладів) встановлюються в колективному договорі або іншому локальному документі підприємства в залежності від складності робіт, організаційно-правового рівня посади, від функцій, які виконує підрозділ, в якому працює той чи інший працівник, та інших умов праці.

Міжкваліфікаційні (міжпосадові) співвідношення можуть встановлюватись у певному діапазоні («вилки») ставок (окладів). При застосуванні діапазонів («вилок») окладів проводиться атестація працівника і за результатами атестації встановлюється оклад в межах діапазону по посаді, на якій працівник працює.

Мінсоцполітики зазначає, що схеми посадових окладів — це повний перелік найменувань посад, необхідних для нормального функціонування підприємства, з кожної із яких визначено розміри посадових окладів. У схемах передбачено два розміри посадових окладів — мінімальний і максимальний. Така «вилка» посадових окладів дозволяє диференціювати рівень оплати працівників, які виконують однакову роботу з різними результатами, сприяє підвищенню їх кваліфікації, відповідальному ставленню до своїх обов’язків.

Грунтуючись на цих нормах фахівці Мінсоцполітики, зробили свій висновок: фактичний оклад конкретного спеціаліста встановлюється (в межах так званої «вилки») з урахуванням ситуації на ринку праці, особистих якостей і заслуг працівника, його завантаженості і напруженості праці та не є порушенням трудового законодавства.

 

25 липня  набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо соціального захисту постраждалих учасників Революції Гідності та деяких інших осіб» від 22 травня 2018 року № 2443-VIII .

Законом установлено, зокрема, що з 1 січня 2019 року набувають чинності положення щодо надання додаткових відпусток учасникам Революції Гідності зі збереженням зарплати 14 к. дн. на рік.

 

Переведення «декретниці» на іншу посаду можливе виключно за її згодою. Питання щодо переведення працівників врегульовано нормами КЗПП. Працівниця перебуває у відпустці по догляду за дитиною і її попросили написати заяву на переведення на іншу посаду. Чи має роботодавець турбувати працівницю під час відпустки?

Відповідь фахівців Управління Держпраці в Рівненській області: переведення на іншу роботу на тому самому підприємстві, в установі, організації, а також переведення на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або в іншу місцевість, хоча б разом з підприємством, установою, організацією, допускається тільки за згоди працівника, за винятком випадків, передбачених ст. 33 КЗпП України, та в інших випадках, передбачених законодавством.

Нагадаємо, ст. 33 КЗпП передбачає, що тимчасове переведення працівника на іншу роботу, не обумовлену трудовим договором, допускається лише за його згодою.

У тероргані Держпраці підкреслили, що у вказаному випадку для переведення на іншу посаду має бути надана згода працівниці, зафіксована у письмовій заяві.

Щодо того чи може роботодавець турбувати працівницю під час відпустки по догляду за дитиною, у Держпраці зазначили, що ч. 3 ст. 2 Закону про відпустки передбачає тільки надання відпустки визначеної тривалості із збереженням на її період місця роботи (посади), заробітної плати (допомоги).

 

ПЕНСІЙНЕ І СОЦІАЛЬНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ.

 

Працюючим пенсіонерам автоматично перерахують пенсії. Визначено механізм перерахунку пенсії без додаткового звернення. Пенсійний фонд спростив порядок перерахунку пенсії особам, які після призначення (попереднього перерахунку) пенсії продовжували працювати. Здійснюється такий перерахунок щорічно з 1 квітня.

Згідно з постановою правління ПФУ від 18.05.2018 р. №10-1 перерахунок пенсії проводиться пенсіонерові, який:

- після призначення пенсії продовжував працювати та має не менш як 24 місяці страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок проводиться із заробітної плати (доходу), з якої призначено або попередньо перераховано пенсію, або із зарплати за певні періоди страхового стажу за даними реєстру застрахованих осіб із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії;

- продовжував працювати і має менш як 24 місяці страхового стажу. У такому разі перерахунок здійснюється не раніше ніж через два роки з дня звернення за таким призначенням (попереднім перерахунком) пенсії.

До 11 жовтня 2019 року пенсіонери можуть подати заяву про перерахунок пенсії на інших умовах обчислення страхового стажу.

Автоматичний перерахунок не проводиться медпрацівникам, педагогам, льотчикам тощо, які не досягли пенсійного віку й оформили пенсію за вислугою років.

 

13 червня 2018 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України „Про внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 серпня 1998 р. № 1303”. Зазначеною постановою приведено у відповідність до вимог Закону України „Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту” постанову КМУ від 17.08.1998 №1303 „Про впорядкування безоплатного та пільгового відпуску лікарських засобів за рецептами лікарів у разі амбулаторного лікування окремих груп населення та за певними категоріями захворювань” – ця постанова доповнює категорією „постраждалий учасник Революції Гідності” перелік груп населення, яким лікарські засоби за рецептами лікарів відпускаються безоплатно або на пільгових умовах у разі амбулаторного лікування.

 

25 липня  набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо соціального захисту постраждалих учасників Революції Гідності та деяких інших осіб» від 22 травня 2018 року № 2443-VIII . Даний Закон, зокрема, замінив у численних законодавчих актах поняття «інвалід» на «особа з інвалідністю» і похідних від нього; поняття «Велика Вітчизняна війна» на «Друга світова війна».

Відповідно до Закону №2203-VIII «Про внесення змін до Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» особи, які отримали під час подій на Майдані тілесні ушкодження, отримали право на статус постраждалих учасників Революції Гідності, якщо вони звернулися за медичною допомогою у період з 21 листопада 2013 до 30 квітня 2014 року.

Таким особам видається посвідчення «Постраждалий учасник Революції Гідності» та надаються пільги, аналогічні пільгам для учасників бойових дій. Ветеранам війни, постраждалим учасникам Революції Гідності, які мають право на одночасне отримання посвідчення учасника бойових дій, інваліда війни, учасника війни і постраждалого учасника Революції Гідності, видається тільки одне посвідчення за їх вибором.

 

КСУ визнав неконституційними зміни до закону "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок чорнобильської катастрофи".Визнано такими, що обмежують чи скасовують пільги, компенсації і гарантії, та призвели до звуження прав осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, зниження рівня їх соціального забезпечення. З дня ухвалення рішення КСУ від 17.07.2018 р. № 6-р/2018 відповідні норми втратили чинність.

Зокрема, відновлено у праві на компенсації та пільги громадянам, віднесеним до категорії 4.

Також скасовано обмеження на надання пільг чорнобильцям, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім'ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному КМУ;

Знято обмеження й на те, що особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, які мають одночасно право на інші пільги та компенсації, передбачені законодавством України, потрібно було вибирати пільги та компенсації відповідно до одного із законів України

 

Роботодавці із 1 жовтня інформуватимуть Фонд соціального страхування про виплату лікарняних працівникам. 26 липня 2018 року в «Урядовому кур’єрі» №138 опубліковано постанову ФСС від 19.07.2018 р. № 12, згідно якої 1 жовтня 2018 року набере чинності новий «Порядок фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування». Відповідно втратить чинність «старий» Порядок, затверджений постановою ФСС з ТВП від 22.12.2010 р. № 26.

На думку фахівців ФСС головна мета нововведення — зменшити ризик затримок при виплатах за лікарняними листками.

Новий Порядок визначає механізм та умови фінансування за рахунок коштів Фонду соцстраху:

1) матеріального забезпечення у зв’язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, передбаченого ст. 20 Закону № 1105 за такими видами:

·                     допомога з тимчасової непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною);

·                     допомога по вагітності та пологах;

·                     допомога на поховання (крім поховання пенсіонерів, безробітних та осіб, які померли від нещасного випадку на виробництві).

2) виплат потерпілим на виробництві, передбачених абзацом четвертим частини третьої ст. 42 Закону № 1105, за такими видами:

·                     допомога з тимчасової непрацездатності, яка настала внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання;

·                     виплата при тимчасовому переведенні потерпілого на легшу, нижчеоплачувану роботу;

·                     відшкодування вартості поховання потерпілого та пов’язаних з цим ритуальних послуг.

Форму заяви-розрахунку для отримання фінансування від ФСС будемо подавати за новою, єдиною для всіх страхових випадків формою. Зробити це можна буде на вибір одним зі способів: в паперовому вигляді (особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення) або в електронному зі застосуванням ЕЦП.

«Порадує» роботодавців обов’язок із 1 жовтня інформувати Фонд соцстраху про здійснені виплати застрахованим особам. Повідомлення про проведення виплат за встановленою формою може бути надіслано роботодавцем в електронному вигляді з використанням електронного цифрового підпису, надіслано листом з повідомленням, або надано безпосередньо до робочого органу виконавчої дирекції Фонду соцстраху чи його відділення. Строк надсилання повідомлення – упродовж місяця з дня проведення виплат. На сайті Фонду соцстраху також наведено форму такого Повідомлення.

У разі відсутності інформації від страхувальника про виплати застрахованим особам протягом трьох місяців з дня здійснення фінансування, робочі органи виконавчої дирекції Фонду соцстраху здійснюватимуть перевірку використання страхувальником коштів.

Якщо сума отриманих страхових коштів перевищує фактичні витрати на проведення виплат за рахунок коштів Фонду соцстраху, невикористані страхові кошти протягом трьох робочих днів повертаються на рахунок робочого органу виконавчої дирекції Фонду соцстраху або його відділення, з якого надійшло фінансування, та листом надсилається пояснення причин повернення коштів. При виявлення страхувальником помилок при нарахуванні виплат за минулі періоди (за межами діючого бюджетного року) надлишково нараховані та виплачені кошти повертаються страхувальником до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення та одночасно надсилається обґрунтоване письмове пояснення щодо причин повернення страхових коштів.

За новим порядком робочий орган виконавчої дирекції Фонду соцстраху або його відділення після надходження заяви-розрахунку здійснюватимуть перевірку інформації, наведеної в ній, зокрема, правильність нарахування виплат, наявність даних про страхувальника в Державному реєстрі загальнообов’язкового державного соціального страхування, дані про сплату ЄСВ тощо. При виявленні помилок та/або недостовірних відомостей заява-розрахунок повертається страхувальнику з рекомендаціями щодо їх усунення. Перевірка заяви-розрахунку, надання рекомендацій за її результатами та фінансування для здійснення виплати застрахованій особи здійснюється робочими органами виконавчої дирекції Фонду соцстраху або їх відділеннями упродовж 10 робочих днів після надходження заяви-розрахунку від роботодавця.

 

З 1 липня 2018 року збільшується максимальний розмір допомоги по безробіттю. Допомога по безробіттю не може перевищувати 4-кратного розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб (абз. 2 ч. 5 ст. 23 Закону України "Про загальнообов'язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття" від 02.03.2000 р. № 1533-ІІІ).

Із 1 липня прожитковий мінімум для працездатних осіб підвищено з 1762 грн до 1841 грн. Тож упродовж липня-листопада 2018 року максимальний розмір допомоги по безробіттю становитиме: 7364 грн (1841 грн. х 4).

 

Уряд прийняв постанову від 30 травня 2018 року № 427 “Деякі питання реалізації пілотного проекту із соціального захисту сімей з дітьми та підтримки розвитку відповідального батьківства”, якою запроваджено:

·                     надання при народженні дитини одноразової натуральної допомоги “пакунок малюка” з 1 вересня 2018 року;

·                     відшкодування послуги з догляду за дитиною до трьох років “муніципальна няня” у розмірі прожиткового мінімуму на дітей віком до шести років, встановленого станом на 1 січня відповідного року, на умовах співфінансування з різних бюджетів з 1 січня 2019 року;

·                     міжнародної ініціативи “Громада дружня до дітей та молоді” щодо підтримки міст, об’єднаних територіальних громад, які отримали статус громади, дружньої до дітей та молоді;

·                     безоплатне проведення добровільного медичного обстеження осіб, які подали заяву про реєстрацію шлюбу, зокрема на TORCH-інфекції, з метою попередження народження дітей з вродженими вадами розвитку з 1 січня 2019 року.

Видаватимуть «пакет малюка» під час виписки новонародженої дитини з пологового будинку, а комплектуватиметь пакет відповідно до переліку товарів, визначеного Мінсоцполітики, а його вартість «пакунка малюка» без урахування витрат на закупівлю товарів, робіт і послуг, пов'язаних з комплектацією пакетів і доставкою їх до пологових будинків, становить не більш як 5 тис. гривень.

«Пакунок малюка» не надається в разі відмови від новонародженої дитини в пологовому будинку, відбуття матір'ю покарання в місцях позбавлення волі та подальшого знаходження дитини в будинку дитини при установі виконання покарань, смерті дитини в пологовому будинку.

Фінансуватись все це буде місцевим бюджетом за рахунок субвенції з держбюджету.

Зауважимо, що ініціатива Уряду не нова: до травня 2007 року діяла Інструкція про порядок видачі жінкам пакунків малюка при народженні дитини, затверджена наказом Мінсім'я та МОЗ від 20 серпня 2004 року № 273/418.

 

ОХОРОНА ПРАЦІ

 

Мінсоцполітики наказом від 14.02.2018 N 207 затвердило Вимоги щодо безпеки та захисту здоров'я працівників під час роботи з екранними пристроями. Цей наказ набув чинності з дня опублікування – 18.05.2018 року. Його вимоги поширюються на всіх суб'єктів господарювання незалежно від форм власності, організаційно-правової форми і видів діяльності та встановлюють мінімальні вимоги безпеки та захисту здоров'я під час здійснення роботи, пов'язаної з використанням екранних пристроїв незалежно від їхнього типу та моделі.

Встановлено обов'язок роботодавця проінформувати працівників під розписку про умови праці та наявність на їх робочих місцях небезпечних і шкідливих виробничих факторів (фізичних, хімічних, біологічних, психофізіологічних), які виникають при роботі з екранними пристроями та ще не усунуті, а також про можливі наслідки їх впливу на здоров’я.

Освітлення повинне створювати відповідний контраст між екраном і навколишнім середовищем (з урахуванням виду роботи) й відповідати вимогам ДСанПіН 3.3.2.007-98.

Мікроклімат виробничих приміщень повинен підтримуватися на постійному рівні і відповідати вимогам санітарних норм ДСН 3.3.6.042-99.

 

Безоплатну видачу молока за шкідливі умови праці НЕ ВІДМІНИЛИ. Питання безоплатного видавання молока, в т.ч. норми видавання молока, заборона видавання молока за одну або декілька змін наперед та за попередні зміни, заборона заміни його грошима або товарами та продуктами (крім рівноцінних) регулювалися Порядком безплатної видачі молока або інших рівноцінних харчових продуктів робітникам і службовцям, які зайняті на роботах з шкідливими умовами праці, затвердженим постановою Держкомпраці СРСР і Президії ВЦРПС від 16.12.1987 № 731/П-13 (далі –Порядок 731).

Відповідно до додатку 5 розпорядження Кабінету Міністрів України від 18.12.2017 № 1022-р Порядок  731 визнано таким, що не застосовується на території України.

В той же час чинними є стаття 166 Кодексу законів про працю України та стаття 7 Закону України «Про охорону праці», якими передбачено право на безоплатне отримання молока або інших рівноцінних харчових продуктів працівникам, зайнятим на роботах із шкідливими умовами праці.

Статтею 7 Закону України “Про охорону праці” також передбачено, що працівникам, зайнятим на роботах із важкими та шкідливими умовами праці, пільги і компенсації надаються в порядку визначеному законодавством.

Міністерство соціальної політики України інформує:

Оскільки на сьогодні порядок безоплатного надання молока законодавчо не врегульовано, роботодавець самостійно вирішує всі питання щодо безкоштовної видачі молока або інших рівноцінних харчових продуктів працівникам, зайнятим на роботах зі шкідливими умовами праці, у колективному договорі або угоді з урахуванням результатів атестації робочих місць за умовами праці.

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2003 № 994 “Про затвердження переліку заходів та засобів з охорони праці” (зі змінами), обсяг і джерела фінансування витрат на охорону праці визначаються в колективному договорі або угоді.

Пунктом 6 переліку заходів та засобів з охорони праці, затвердженого вище зазначеною постановою, передбачено забезпечення працівників, зайнятих на роботах з важкими та шкідливими умовами праці, лікувально-профілактичним харчуванням, молоком чи рівноцінними харчовими продуктами, а також газованою солоною водою відповідно до Кодексу законів про працю України, закону України “Про охорону праці” та колективного договору або угоди.

При цьому  слід враховувати, що згідно статті 7 Закону України “Про охорону праці” грошова компенсація працівникові на придбання молока або рівноцінних йому харчових продуктів на умовах, передбачених колективним договором, виплачується тільки у разі роз’їзного характеру роботи.

 

ЗВІТНІСТЬ.

 

ДФС надала консультацію у формі ІПК щодо права підпису податкової звітності юрособи, яка перебуває в процесі припинення. Як йдеться у тексті ІПК ДФС від 04.07.2018 р. № 2947/6/99-99-08-02-01-15/ІПК, з моменту відкриття ліквідаційної процедури всі права керівника юридичної особи переходять голові ліквідаційної комісії (ліквідатору). Такий платник податків (в особі ліквідатора) повинен подавати та підписувати податкову звітність до контролюючого органу за місцем реєстрації та/або за неосновним місцем обліку до дня внесення запису про припинення юрособи до ЄДР. Згідно відомостей ЄДР особа значиться як голова комісії з припинення або ліквідатор юрособи та до Єдиного банку даних про платників податків- юросіб, на підставі таких відомостей, внесено дані, де особа є керівником (головою ліквідаційної комісії) юрособи.

Отже, для подання податкової звітності за підписом особи, необхідно надіслати до органу ДФС заяву про приєднання до Договору про визнання електронних документів з чинним ЕЦП.

 

ДО ВІДОМА.

 

11 липня прийнято постанову КМУ №551 "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян", якою, зокрема, затверджено Порядок видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян.

Визначати статус потерпілих внаслідок Чорнобильської катастрофи будуть регіональні комісії.

Посвідчення видаються уповноваженими органами за поданням райдержадміністрацій за місцем проживання(реєстрації) особи на підставі рішень регіональної комісії.

Учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС посвідчення видаються на підставі одного з наступних документів:

- довідки про підвищену оплату праці в зоні відчуження зазначенням кількості днів і населеного пункту, підтвердженої первинними документами;

- довідки архівної установи про участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС в зоні відчуження із зазначенням періоду служби.

Особам з інвалідністю з числа учасників ліквідації і потерпілим від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, відносно яких встановлено причинний зв'язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою - на підставі довідки медико-соціальної експертної комісії про встановлення інвалідності відповідної групи, пов'язаної з Чорнобильською катастрофою.

Потерпілим від Чорнобильської катастрофи з числа евакуйованих у 1986 року із зони відчуження (у тому числі особам, які на момент евакуації знаходилися у стані внутріутробного розвитку, після досягнення ними повноліття) і особам, які постійно проживали в зоні відселення з моменту аварії до ухвалення рішення про відселення, - на підставі довідки, виданої Волинською, Житомирською, Київською, Рівненською або Чернігівською облдержадміністраціями.

Важливо, що пунктом 7 цієї постанови передбачається, дослівно:

«7. Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям:

забезпечити своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них;

утворити у місячний строк після набрання чинності цією постановою комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та затвердити відповідне положення;

провести до 1 січня 2019 р. ЗАМІНУ ПОСВІДЧЕНЬ у зв'язку із затвердженням нових зразків посвідчень:

- особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 1);

- учасника ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС (категорії 2 і 3) з числа громадян, які брали участь у ліквідації інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, складанні ядерних зарядів та проведенні на них регламентних робіт;

- особи, яка потерпіла внаслідок Чорнобильської катастрофи (категорія 2), з числа постраждалих від радіаційного опромінення за інших обставин не з власної вини.

 

ВСУ поставив крапку в питанні щодо дії особливого періоду в Україні: особливий період в Україні діє. Про це ідеться в листі від 13.07.2018 р. № 60-1543/0/2-18.

Правову позицію щодо тлумачення поняття "особливий період" однозначно сформульовано в постанові ВС/КЦС від 25.04.2018 у справі № 205/1993/17-ц (касаційне провадження № 61-1664св17), згідно з якою особливий період діє в Україні від 17.03.2014, після оприлюднення Указу Президента України “Про часткову мобілізацію” від 17.03.2014 р. № 303/2014. Водночас ВСУ додав, що особливий період з тривалістю мобілізації не пов'язаний.

 

Працівник пішов на військову службу за контрактом у лютому 2018 року. Чи зберігається за таким працівником його місце роботи (посада), середній заробіток на підприємстві?

На сьогодні нормами частини третьої ст. 119 Кодексу законів про працю України установлено, що гарантії щодо збереження місця роботи, посади та середнього заробітку поширюються на осіб, які залучаються на:

              строкову військову службу, військову службу за призовом осіб офіцерського складу, військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період;

              військову службу за контрактом, у тому числі шляхом укладення нового контракту на проходження військової служби, під час дії особливого періоду на строк до його закінчення або до дня фактичного звільнення.

Місце роботи, посада і середній заробіток зберігаються незалежно від підпорядкування та форми власності підприємства, установи, організації, фермерського господарства, сільськогосподарського виробничого кооперативу, при роботі у фізичних осіб-підприємців.

Відповідно до Указу Президента України «Про часткову мобілізацію» від 17 березня 2014 року № 303/2014, затвердженого Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про часткову мобілізацію», оголошено часткову мобілізацію, у зв’язку з чим в Україні настав особливий період. На сьогодні рішення про демобілізацію Президентом України не приймалося. Таким чином, за працівником, який уклав контракт на службу в Збройних Силах України, зберігається місце роботи, посада і середній заробіток

Наприклад, Хмельницький окружний адміністративний суд прийняв рішення від 11 липня 2018 у справі №822/1684/18, яким підтверджується необхідність роботодавцю увільняти працівника, котрий уклав контракт на службу в ЗСУ, від роботи із збереженням місця роботи, посади та середнього заробітку. Судовим рішенням також підтверджено правомірність постанови №22/112 Держпраці у Хмельницькій області про накладення штрафу у розмірі 37230,00 гривень за порушення керівництвом підприємства вимог статті 119 КЗпП України.

 

В нашій області, власне як і в Україні, найменша середня заробітна плата серед усіх галузей - у працівників сфери охорони здоров’я та надання соціальної допомоги – це 4870 гривень. Про це свідчать дані Головного управління статистики у Хмельницькій області викладені у таблиці «Середньомісячна номінальна заробітна плата за видами економічної діяльності у 2018 році» (http://www.statbrd.ic.km.ua/ukr/statinf/dn/smzp_ved0518.htm) -  середньомісячна номінальна заробітна плата за січень-травень 2018 року становила:

у галузі «Фінансова та страхова діяльність» – 10011 грн;

у галузях  «Державне управління й оборона; обов'язкове соціальне страхування» – 9224 грн;

у галузях «Сільське господарство, лісове господарство та рибне господарство» – 7717 грн;

у галузях «Промисловість» – 7874 грн;

у галузі «Освіта» – 6095 грн;

у галузях «Мистецтво, спорт, розваги та відпочинок» – 5050 грн

у галузях  «Охорона здоров’я та надання соціальної допомоги» -  5009 грн.

 

Довідково – фахівцям з реформ збільшать надбавки. Встановлено умови підвищення надбавок для фахівців з питань реформ. Мінсоцполітики затвердило умови та критерії для встановлення надбавок за виконання особливо важливої роботи фахівцям з питань реформ у розмірі, що перевищує її мінімальний розмір.

Надбавка за виконання особливо важливої роботи фахівцям з питань реформ у розмірі, що перевищує мінімальний розмір, підвищується кожні три місяці пропорційно (1/3 різниці між максимальним і мінімальним розмірами):

1) для керівних працівників, посади яких віднесені до першої групи посад фахівців з питань реформ, за умови затвердження керівником державної служби у державному органі плану завдань і заходів реформування відповідної галузі (сфери);

2) для генеральних директорів директорату, директорів генеральних департаментів, генерального директора Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції за умов:

- підготовки пропозицій щодо формування пріоритетних завдань державної політики відповідно до компетенції директорату (департаменту, офісу);

- визначення завдань і заходів для директорату (департаментів, офісів) з вирішення цих проблем;

- виконання завдань і заходів згідно із затвердженим керівником державної служби у державному органі планом завдань та заходів реформування відповідної галузі (сфери) відповідно до компетенції;

3) для інших фахівців з питань реформ за умови виконання планових завдань та заходів, а також доручень керівництва.

При встановленні фахівцям з питань реформ випробувального терміну розмір надбавки в цей період не підвищується (надбавка виплачується в мінімальному розмірі).

У разі невиконання у встановлений строк або погіршення якості виконання планових завдань, функцій і доручень керівництва розмір надбавки за рішенням керівника державної служби у державному органі може бути зменшений до попереднього встановленого рівня підвищення надбавки, але не менше мінімального розміру.

Відповідні зміни в оплаті праці фахівцям з питань реформ встановлено наказом Мінсоцполітики від 11 жовтня 2017 року № 1609.

 

З 2019 року права учнів, освітян та науковців захищатиме освітній омбудсмен. У 2019 році в Україні буде створений інститут освітнього омбудсмена, спрямований на захист прав здобувачів освіти, педагогічних, науково-педагогічних і наукових працівників. Супроводжувати діяльність омбудсмена буде його служба з 15 чоловік.

Діяльність омбудсмена врегульована постановою Кабміну від 6 червня 2018 року № 491. З 1 січня 2019 року омбудсмен повинен буде почати приймати скарги про порушення у сфері освіти.

Здобувачі освіти, їх батьки, законні представники, педагогічні, науково-педагогічні і наукові працівники можуть протягом року після виявлення порушення подати в службу освітнього омбудсмена скаргу у письмовій формі. Скарги розглядаються не довше одного календарного місяця з дня їх надходження. Строк розгляду можуть продовжити, але він не повинен перевищувати 45 календарних днів.

Якщо скарга обгрунтована, освітній омбудсмен протягом 5 робочих днів вживає заходи для відновлення і захисту порушених прав:

надає рекомендації закладам освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, органам управління освітою;

відвідує органи державної влади, органи місцевого самоврядування, заклади освіти всіх рівнів незалежно від форми власності та підпорядкування, а також бере участь в установленому порядку в засіданнях державних органів з питань, що належать до його компетенції;

звертається до органів державної влади, правоохоронних органів щодо виявлених фактів порушення права людини на освіту та законодавства у сфері освіти;

надає консультації заявнику;

представляє інтереси заявника у суді.

Після вжиття цих заходів освітній омбудсмен забезпечує розроблення пропозицій щодо вдосконалення актів законодавства у сфері освіти, усунення причин та умов, що призводять до порушення прав і законних інтересів заявників.

 

МОЗ переглянув вимоги до приміщень лікувально-профілактичних установ (ЛПУ), призначених для зберігання лікарських засобів, а також вимоги до проведення контролю якості лікарських засобів у ЛПУ. Відповідні зміни до Правила зберігання і проведення контролю якості лікарських засобів в лікувально-профілактичних установах затверджені наказом від 3 квітня 2018 року № 610.

Документи, що підтверджують факт купівлі, супровідні документи, що підтверджують якість лікарського засобу, додаються до договору про постачання (для постачальників-резидентів) і зберігаються у ЛПЗ протягом 5 років.

Лікарські засоби, які закуповуються за бюджетні кошти, мають зберігатися на окремій полиці/шафі, з відповідним маркуванням.

Візуальний контроль стану тари, зовнішнього вигляду лікарських засобів і контроль за дотриманням їх умов зберігання проводиться постійно. Вхідний контроль якості лікарських засобів здійснюється шляхом проведення візуального контролю, відбору зразків сумнівних лікарських засобів і направлення їх до територіального органу Держлікслужби, оформлення письмового висновку вхідного контролю.

Отримання лікарських засобів, які вимагають дотримання "холодового ланцюга", необхідно оформляти актом приймання-передавання із зазначенням умов зберігання під час транспортування.

Державний контроль якості лікарських засобів здійснюється Держлікслужбою та її територіальними органами. Державні інспектори здійснюють планові та позапланові інспекційні перевірки ЛПЗ щодо додержання ними вимог законодавства з питань забезпечення якості лікарських засобів.

 

Кабмін постановою від 25.04.2018 N 411 затвердив «Порядок функціонування електронної системи охорони здоров'я» та «Порядок опублікування відомостей з електронної системи охорони здоров'я Національною службою здоров'я». Завданням електронної системи охорони здоров'я є забезпечення пацієнтів функціоналом електронних сервісів для реалізації їх прав на медобслуговування, зокрема:

• реєстрацію у центральній базі даних, у тому числі з використанням засобів електронної ідентифікації;

• створення, внесення, перегляд та обмін деклараціями про вибір лікаря, який надає первину медичну допомогу (далі - декларації);

• надання можливості обміну рецептами, направленнями, медичними записами, іншою інформацією та документами через електронні кабінети відповідно до прав доступу користувачів.

Для надання або отримання медичних послуг та лікарських засобів за програмою медичних гарантій користувачі зобов'язані зареєструватися у відповідних реєстрах.

Реєстрація пацієнтів буде здійснюватися двома способами: 1) самостійно або 2) шляхом звернення до закладів охорони здоров'я.

У першому випадку пацієнт має право використовувати для електронної ідентифікації Bank ID та інші засоби електронної ідентифікації відповідно до законодавства.

У другому (реєстрація шляхом звернення до закладів охорони здоров'я) пацієнта реєструють після її персоніфікації шляхом пред'явлення документа, що посвідчує особу та документи, що підтверджують громадянство України.

Після реєстрації користувача автоматично формується запис у відповідному реєстрі та створюється електронний кабінет.

Установлено, що передбачені Порядком функціонування електронної системи охорони здоров'я функціональні можливості електронної системи охорони здоров'я впроваджуються відповідно до етапів реалізації державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення згідно із Законом "Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення". З дня набрання чинності цією постановою функціональні можливості електронної системи охорони здоров'я поступово впроваджуються для реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення на рівні первинної медичної допомоги;

до моменту запровадження електронної взаємодії центральної бази даних електронної системи охорони здоров'я з державними електронними інформаційними ресурсами розпорядники таких ресурсів подають на запити МОЗ та НСЗУ інформацію в електронній формі, що міститься у відповідних державних інформаційних ресурсах та необхідна для функціонування електронної системи охорони здоров'я, протягом 10 робочих днів з моменту надходження таких запитів з дотриманням вимог Закону "Про захист персональних даних".

Постанова набрала чинності 25 травня 2018 року після її опублікування в Урядовому кур'єрі від 25.05.2018 N 98

 

Дозволено трансплантацію органів після смерті донора за умови, що він заздалегідь надав відповідну письмову згоду. Відповідний Закон «Про застосування трансплантації анатомічних матеріалів людині» (проект № 2386а-1) Президент підписав 19 червня 2018 року. Закон набуде чинності з дня, що йде за днем його опублікування, і вводиться в дію з 1 січня 2019 року.

Дія Закону поширюється на трансплантацію анатомічних матеріалів людині, здійснення діяльності, пов'язаної з трансплантацією, отримання анатомічних матеріалів для виготовлення біоімплантатів, визначення умов застосування ксеноімплантатів.

Законом встановлений порядок взяття гомотрансплатантів у живих донорів. Зокрема, обов'язкове узгодження цієї процедури з відповідними "етичними комітетами", які пропонується створити при установах, що здійснюють трансплантацію. Волевиявлення особи щодо прижиттєвого донорства повинно бути завірено. Комітети контролюватимуть діяльність закладу охорони здоров'я на предмет недопущення порушень основних принципів добровільності і безкорисливості при здійсненні трансплантації.

Право на здійснення діяльності з трансплантації отримали установи охорони здоров'я і наукові установи усіх форм власності.

Законом встановлені принципи діяльності Єдиної державної інформаційної системи трансплантації і встановлені правові умови для здійснення "перехресного донорства" при взятті гомотрансплантантів у живих донорів.

Вдосконалена юридична процедура отримання "чітко вираженої згоди"("презумпція незгоди") щодо посмертного донорства з боку особи (чи його законного представника) і порядок її відзиву

 

 

Просмотров: 242 | Печать
У цьому розділі: