Про «коронавірусні» доплати на початку 2021 року

Станом на лютий 2021 року не всі питання доплат працівникам ЗОЗ за меддопомогу пацієнтам із COVID-19 чітко визначені. Їх має бути дві – за законом №533 і постановою №610.

Щодо доплати до 300% зарплати за Законом № 533.

Ковідні до300%-ві доплати заклади нараховували своїм працівникам із квітня 2020 року. Доплату впровадив Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)» від 17.03.2020 № 533-IX (далі — Закон № 533). А саме — підпункт 2 пункту 5 розділу ІІ цього Закону. Механізм нарахування унормували у постанові КМУ «Деякі питання оплати праці медичних та інших працівників, які безпосередньо зайняті на роботах з ліквідації гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» від 23.03.2020 № 246 (далі — Постанова № 246). Нагадаємо, як саме.

Доплату встановлюють у розмірі до 300% заробітної плати — посадового окладу з підвищеннями, з урахуванням обов’язкових доплат та надбавок, які передбачає законодавство. Нарахування здійснюють із коштів від НСЗУ або держбюджету .

Право на доплату мають медичні та інші працівники ЗОЗ, які беруть безпосередню участь у лікуванні пацієнтів із COVID-19 та ліквідації епідемії. Конкретний перелік посад затверджує керівник ЗОЗ. При цьому заклад має відповідати критеріям пункту 1 Постанови № 246.

Доплата діє протягом періоду виконання заходів із локалізації та ліквідації COVID-19, який визначив КМУ в рішенні про встановлення карантину, до завершення цих заходів.

Отже, обов’язкові умови для доплат до 300% зарплати за Законом № 533 і Постановою № 246:

— ЗОЗ

→ надає медичну допомогу хворим на COVID-19;

→ уклав договір із НСЗУ або є державним закладом, визначеним для надання стаціонарної меддопомоги хворим на COVID-19;

— працівник —

→ обіймає посаду з правом на доплату з переліку, що затвердив керівник ЗОЗ;
→ фактично працював/працює на цій посаді.

Нараховувати доплати за Законом № 533 і Постановою № 246 повинні до завершення карантину. Ці доплати не потребують додаткового нормативного регулювання з початку року. Якщо вірити МОЗ, кошти на них у бюджеті є.

Що з доплатою за Постановою № 610 ?

Постановою № 610 уведені доплати із 1 вересня до 31 грудня 2020 року. Кабмін не знайшов часу, щоб унести зміни до Постанови «Деякі питання оплати праці медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я» від 19.06.2020 № 610 і перенести граничну дату доплат. Зате депутати прийняли Закон № 1123, який вніс зміни до статті 77 Основ законодавства України про охорону здоров’я і поширив коронавірусні доплати на професіоналів із вищою немедичною освітою, що працюють у закладах охорони здоров’я та безпосередньо зайняті на роботах із ліквідації COVID-19 — у розмірі, як для лікарів (п. 2 розд. ІІ Закону № 1123). Ці доплати Закон № 1123 установив із 14.01.2021, але підзаконні акти, що встановлюють механізм доплат — і досі без коректив.

Професіоналів із вищою немедичною освітою логічно включити до Переліку посад медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я комунальної форми власності (крім лікарів та/або команд первинної медичної допомоги) та закладів охорони здоров’я, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров’я України, які надають медичну допомогу хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, та тим, що забезпечують життєдіяльність населення, що мають право на встановлення доплати до заробітної плати з 01 вересня 2020 року до 31 грудня 2020 року, затвердженого наказом МОЗ від 03.09.2020 № 2021 (далі — Перелік № 2021).

Однак строк доплат за Постановою № 610 не пролонгували. Тож фактично в 2021 році немає нормативних підстав нараховувати доплати працівникам ЗОЗ за Переліком № 2021.

Попри те що уряд полінувався внести зміни до Постанови № 610, деякі КНП отримали вказівки доплачувати і навіть, одержали кошти на доплати за пакетом 33, щоправда на рівні 2020 року:

Працівники

Розмір доплати

у відсотках

показник
2020 року, грн

мав би бути
з 01.01.2021, грн

Лікарі (незалежно від посад)

70% посадового окладу, визначеного за 14 тарифним розрядом ЄТС

3769, 50
(5385 × 0,7)

4522,70
(6461 × 0,7)

Фахівці з базовою та неповною вищою медосвітою

50% мінзарплати*

2500
(5000 × 0,5)

-

Молодші медичні сестри

25% мінзарплати*

1250
(5000 × 0,25)

-

* Мінзарплати — встановленої у статті 8 Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік» від 14.11.2019 № 294-IX.

Доплати фахівцям та молодшим медсестрам і не можуть бути вищими, оскільки прив’язані до показника Держбюджету на 2020 рік. Проте лікарі мали б отримувати доплату з урахуванням нового посадового окладу за 14 тарифним розрядом ЄТС.

Очікуваний крок із боку КМУ та МОЗ — внести зміни до Постанови № 610 та Переліку № 2021. Та найімовірніше, що цим вже ніхто не опікуватиметься.

Як нарахувати ковідні доплати на початку 2021 року ?

У 2021 році кошти за пакетом 33 надходять, але на рівні 2020 року. Офіційних роз’яснень щодо доплат немає. Фахівці НСЗУ в усних консультаціях зауважують, що керівник ЗОЗ має право використати ці кошти на будь-які цілі або переглянути співвідношення сум доплат. Сумнівно, що КМУ змінюватиме Постанову № 610, а МОЗ — Перелік № 2021. В умовах невизначеності був оптимальний підхід — не нараховувати доплату за пакетом 33 за січень, зачекати на офіційні роз’яснення, а відтак — зробити перерахунок і виплатити кошти за кілька місяців, скажімо за січень і лютий, у т. ч. — професіоналам із вищою немедичною освітою. Це висновок експертів – у різноманітних публікаціях.

У той же час НСЗУ розіслала закладам охорони здоров’я інформаційного листа, де висловила свій погляд на порядок нарахування доплат за пакетом 33 (лист НСЗУ від 09.02.2021 № 2386/5-17-21).

Від початку НСЗУ дала зрозуміти: годі сподіватися на пролонгацію Постанови № 610.  рописані в ній доплати вичерпали свій строк дії 31.12.2020. НСЗУ просто відіслала до Програми медгарантій на I квартал 2021 року та нагадала про дві формули.

Перша: Вартість перехідного фінзабезпечення комплексного надання медпослуг на місяць = Глобальна ставка × Кількість місяців строку дії договору.

Друга: нова формула розрахунку глобальної ставки.

Жодна з формул не враховує кількості медпрацівників для визначення вартості перехідного фінансового забезпечення комплексного надання медпослуг. Оплату за відповідними договорами заклади охорони здоров’я використовують згідно із законодавством та затвердженим фінпланом.

НСЗУ нагадала, що заклад охорони здоров’я:

1. набуває статусу суб’єкта господарювання після реорганізації в КНП;

2. є автономним щодо використання коштів, які отримав за договором із НСЗУ;

3. витрачає ці кошти згідно із законодавством і фінпланом, який затвердив власник;

4. самостійно визначає систему оплати праці в колдоговорі з урахуванням законодавчих вимог.

Висновок - заклад сам вирішує, куди спрямувати кошти за пакетом 33 — на доплати, ремонт, придбання обладнання чи інші потреби. Головне — щоб видатки передбачав фінплан, а діяльність не виходила за межі статутної. З точки зору профспілки – потрібно внести зміни до колдоговору і роботи виплати у вигляді премій – то найбезпечніше з точки зору фіндисципліни.

А якщо не доплачували працівникам у січні за пакетом 33 — перерахунку можуть і не зробити, і це не буде порушенням (якщо в колдоговорі нічого не записано).

Ось цей лист:

Лист НСЗУ

від 09.02.2021 № 2386/5-17-21

 

Національна служба здоров’я України (НСЗУ)

 

просп. Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073, тел.: (044) 426 -67-77, (044) 290 -06-91
E-mail: info@nszu.gov.ua, сайт: www.nszu.gov.ua, код згідно з ЄДРПОУ 42032422

Закладам охорони здоров’я (за списком)

Національна служба здоров’я України (далі — НСЗУ) з метою узагальнення практики застосування законодавства у сфері державних фінансових гарантій медичного обслуговування населення, інформує наступне.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2020 № 610 «Деякі питання оплати праці медичних та інших працівників закладів охорони здоров’я» (далі — Постанова) встановлено з 01.09.2020 по 31.12.2020 доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я комунальної форми власності (крім лікарів та/або команд первинної медичної допомоги) та закладів охорони здоров’я, що належать до сфери управління Міністерства охорони здоров’я, які надають медичну допомогу хворим на гостру респіраторну хворобу COVID-19, спричинену коронавірусом SARS-CoV-2, та тим, що забезпечують життєдіяльність населення.

Таким чином, положення Постанови щодо доплати до заробітної плати медичним та іншим працівникам закладів охорони здоров’я застосовувалося в період з 01.09.2020 по 31.12.2020.

Так, 16.01.2021 постановою Кабінету Міністрів України від 13.01.2021 № 22 було внесено зміни та врегульовано питання реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у I кварталі 2021 року.

Відповідно до пункту 116-18 Порядку реалізації програми державних гарантій медичного обслуговування населення у 2020 році та I кварталі 2021 року, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05.02.2020 № 65 (зі змінами) протягом періоду з 1 січня по 31 березня 2021 р. запланована вартість на місяць перехідного фінансового забезпечення комплексного надання закладами охорони здоров’я медичних послуг розраховується як добуток глобальної ставки та кількості місяців строку дії договору.

Глобальна ставка розраховується за такою формулою:

∑glob = (Budprev – Budpmg2) ÷ 3 + ∑sal,

де Budprev — 90 відсотків касових видатків надавача медичних послуг за рахунок медичної субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам з урахуванням касових видатків закладів охорони здоров’я, які реорганізовані у 2020 році та правонаступником яких він є згідно з даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб — підприємців та громадських формувань, за даними органів Казначейства (I квартал 2020 року). Для надавачів медичних послуг, фінансування яких здійснювалося в рамках пілотного проекту з реалізації державних гарантій медичного обслуговування населення за програмою медичних гарантій для вторинної (спеціалізованої) медичної допомоги в Полтавській області (I квартал 2020 р.), сума фінансування визначається на рівні 90 відсотків суми укладених договорів з НСЗУ;

Budpmg2 — запланована вартість медичних послуг за договором з НСЗУ за період з 1 січня по 31 березня 2021 р. за програмою медичних гарантій, до якого включені пакети медичних послуг, зазначені у главах 2—26 розділу II цього Порядку;

∑sal — гранична сума оплати за грудень 2020 р. надавачу медичних послуг за медичні послуги, які надаються за пакетом медичних послуг, визначеним у главі 31 розділу II цього Порядку, за договорами, умови яких застосовуються з 1 вересня 2020 року.

Враховуючи наведене, новою редакцією пункту 116-18 зазначеного порядку не передбачено врахування кількості медичних працівників для розрахунку вартості перехідного фінансового забезпечення комплексного надання медичних послуг.

Таким чином, заклади охорони здоров’я отримуватимуть оплату за договорами про перехідне фінансове забезпечення комплексного надання медичних послуг, зокрема з метою їх використання згідно з законодавством та затвердженим фінансовим планом.

Одночасно повідомляємо, що з моменту реорганізації закладів охорони здоров’я у комунальні некомерційні підприємства (далі — КНП), вони отримують статус суб’єктів господарювання, що сприяє збільшенню господарської та фінансової автономії, управлінської гнучкості комунальних закладів охорони здоров’я, формуванню у них стимулів для поліпшення якості медичного обслуговування населення і водночас підвищення економічної ефективності використання активів.

Заклади охорони здоров’я, які уклали договір з НСЗУ, є автономними щодо розпоряджання коштами, які вони отримують за надання послуг з медичного обслуговування населення. КНП має витрачати кошти у відповідності до встановленого законодавством порядку та фінансового плану, який затверджується його власником.

Фінансовий план є основним плановим документом, відповідно до якого підприємство отримує доходи і здійснює видатки, визначає обсяг та спрямування коштів для виконання своїх функцій протягом року відповідно до установчих документів.

При цьому, звертаємо увагу, що у КНП, як самостійного суб’єкта господарювання, організація оплати праці працівників переходить до сфери договірного регулювання, що передбачено статтею 97 Кодексу законів про працю України, статтями 15 та 16 Закону України «Про оплату праці», Законом України «Про колективні договори і угоди», відповідними галузевими та регіональними угодами.

Лист має виключно інформаційний характер та не містить норм права.

Т. в. о. Голови Андрій ВІЛЕНСЬКИЙ

Підсумуємо: доплати до 300% зарплати за Законом № 533 і Постановою № 246 роботодавець повинен нараховувати. Але кому і скільки – вирішує сам.

Причому може спрямувати на ковідні доплати до 300% кошти, які заклад отримав від НСЗУ за іншими пакетами медпослуг - якщо уклав договір з НСЗУ на лікування пацієнтів з COVID-19. Тобто якщо цих грошей не вистачає на доплати, може скористатися коштами перехідного фінансування за пакетом 33, оскільки його пролонгували на І квартал 2021 року.

Нагадаємо, що з 1 січня 2021 року цільове призначення коштів за пакетом 33 зникло. Наразі заклад сам вирішує, куди спрямувати це фінансування — на доплати, ремонт, придбання обладнання чи інші потреби. Головне — щоб видатки були узгоджені з фінпланом, а діяльність не виходила за межі статутної.

Актуально станом на 09.03.2021


 

2795
RSS
Татьяна
10:37

Если медработник из разряда специалистов не провакцинировался на основании анализа крови на наличие антител к вирусам группы короновирусов, правомерно ли лишать его доплаты или премии?

Загрузка...