Інформація про проект змін в законодавстві щодо військового обов’язку (станом на грудень 2023 р.)

Шановні колеги!

Кабмін 25.12.2023 вніс до Ради законопроєкт №10378 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби», який має створити умови для «належного укомплектування бойових підрозділів для відсічі збройної агресії проти України».

Верховна Рада розгляне нові правила щодо мобілізації та військової служби 10 січня, а зараз триває обговорення на рівні робочих груп і можна очікувати, що будуть зміни. Тому в цій інформації мова про майбутні можливі зміни, а не остаточні новації.

За висловлюваннями окремих нардепів нові правила мобілізації почнуть діяти з початку весни, а голосування в першому читанні ймовірно 10-12 січня 2024 року.

Стисло про НОВАЦІЇ законопроекту №10378. Він передбачає:

  • зміну призовного віку з 27 до 25 років;
  • відпустку для військовослужбовців, яких звільнили з полону, тривалістю 90 днів зі збереженням грошового забезпечення;
  • встановлення вимог до повісток та порядку їх вручення громадянам;
  • уточнення підстав для відстрочки та звільнення від призову;
  • встановлення категорій громадян, які не підлягають призову;
  • уточнення підстав для звільнення з військової служби;
  • виключається з переліку висновків ВЛК висновок про обмежену придатність до військової служби; усі визнані обмежено придатними до військової служби за новим законопроектом будуть зобов'язані ще раз пройти медкомісію
  • виключається строкова військова служба - як вид військової служби та звільнення зі служби у запас всіх військовослужбовців строкової військової служби;
  • всі військовозобов'язані повинні протягом 60 днів з дня оголошення мобілізації або протягом 20 днів з дати її продовження прибути до ТЦК, незалежно від отримання повістки; 
  • під час мобілізації усі громадяни України з 18 до 60 років повинні мати при собі військово-облікові документи та пред'являти їх ТЦК;
  • нові обов'язки громадян: реєструватися в електронному кабінеті, проходити медогляд, прибути за викликом до ТЦК; 
  • громадянам України встановлюється обов'язок проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішенням військово-лікарської комісії, ставати на військовий облік за місцем перебування у разі переїзду під час проведення мобілізації;
  • нові правила броні – бронюються чиновники категорії "А". А категорія "Б" та "В" - лише до 50% від загальної кількості військовозобов'язаних;
  • базова військова служба вводиться для всіх громадян віком до 25 років для тих, хто не пройшов базову загальновійськову підготовку. Вона триватиме до 5 місяців;
  • запроваджується для громадян України базова загальновійськова підготовка до 3 місяців для всіх громадян віком від 18 до 25 років при всіх навчальних закладах;
  • сільради, селищні та міськради отримають повноваження забезпечувати організацію призову громадян;
  • місцеві держадміністрації набувають нового повноваження - сповіщати та забезпечувати прибуття громадян на збірні пункти та у військові частини; 
  • залучаються до заходів рекрутингу на військову службу центри надання адміністративних послуг, центри зайнятості та центри рекрутингу;
  • уточнюються норми, що стосуються проведення випробування під час прийняття на військову службу за контрактом;
  • встановлються обмеження прав громадян України, які ухиляються від взяття на військовий облік та проходження військової служби;
  • надаються повноваження Національній поліції України щодо участі у заходах мобілізації;
  • встановлюються додаткові вимоги щодо можливості проходження державної служби або служби в поліції тільки після проходження базової загальновійськової підготовки або військової служби; 
  • уточнюються норми щодо виконання військово-транспортного обов'язку;
  • уточнення обов'язків громадян України щодо мобілізаційної підготовки та мобілізації, зокрема, щодо встановлення обов'язку проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішенням військово-лікарської комісії, постановки на військовий облік за місцем перебування у разі переїзду під час проведення мобілізації, 

Але фінального тексту поки немає. 

Детальніше про окремі важливі моменти законопроекту.

Всі, хто стоїть на військовому обліку, зобов'язані протягом 30 днів уточнити адресу проживання, номер контактного телефону, електронну пошту та інші військово-облікові дані:

  • у разі перебування на території України шляхом прибуття самостійно до ТЦК;
  • у разі перебування за кордоном — шляхом повідомлення на офіційну електронну адресу або на офіційний номер телефону, вказаних на офіційному сайті ТЦК.

Повістки зможуть надсилати через електронний кабінет або на е-мейл, у той же час залишається функція особистого вручення представниками ТЦК або поліціянтами:

  • у приміщенні ТЦК;
  • за місцем проживання (перебування);
  • на роботі (роботодавець має повноваження);
  • у громадських місцях.

(детальніше про повістки інформуємо окремим листом).

Новації щодо відстрочки:

  • для І та ІІ групи інвалідності, а ІІІ-тю групу прибрали,
  • для жінок — якщо вони перебувають у декреті до 3 років дитини або якщо дитина потребує догляду до 6 років + вагітні жінки, 
  • відстрочка надаватиметься тільки чинним депутатам ВР — усі минулі скликання підлягають мобілізації,
  • для студентів тільки денної або дуальної форми навчання, які здобувають вищий рівень освіти за тим самим напрямом, що й попередній + докторанти,
  • для педпрацівників і наукових співробітників, тільки якщо вони працюють на повну ставку.

Усі раніше визнані обмежено придатними зобов’язані ще раз пройти медкомісію протягом 6 місяців після прийняття закону. Право на відстрочку від призову не мають державні службовці, працівники Бюро економічної безпеки України, Державної виконавчої служби України та прокуратури.

Таким чином, право на відстрочку матимуть:

  • особи, які мають дружину (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю І чи II групи та/або одного із своїх батьків чи батьків дружини (чоловіка) із числа осіб з інвалідністю I чи II групи за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду;
  • люди, які є опікунами особи з інвалідністю І чи ІІ групи, визнаної судом недієздатною;
  • члени сім’ї першого ступеню споріднення особи з інвалідністю I групи, зайняті постійним доглядом за особою з інвалідністю І групи (не більше одного члена сім’ї) за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду;
  • члени сім’ї першого ступеню споріднення особи з інвалідністю II групи або особи, яка за висновком медико-соціальної експертної комісії або лікарсько-консультативної комісії закладу охорони здоров’я потребує постійного догляду, зайняті постійним доглядом за такими особами (не більше одного члена сім’ї) за умови, що такі особи з інвалідністю обрали військовозобов’язаного для здійснення за ними догляду;
  • жінки, які перебувають у відпустці для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку, а також якщо дитина потребує домашнього догляду тривалістю, визначеною в медичному висновку, але не більш як до досягнення нею шестирічного віку;
  • вагітні жінки;
  • тільки діючі народні депутати України та депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим;
  • здобувачі професійної (професійно-технічної), фахової передвищої̈ та вищої̈ освіти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти і здобувають рівень освіти, що є вищим за раніше здобутий за однією спеціальністю (фахом);
  • докторанти, які навчаються за денною або дуальною формами здобуття освіти;
  • наукові і науково-педагогічні працівники закладів вищої та фахової передвищої освіти, наукових установ та організацій, які мають вчене звання та/або науковий ступінь, і педагогічні працівники закладів фахової передвищої освіти, професійної (професійно-технічної) освіти, закладів загальної середньої освіти, за умови що вони працюють відповідно у закладах вищої чи фахової передвищої освіти, наукових установах та організаціях, закладах професійної (професійно-технічної) чи загальної середньої освіти за основним місцем роботи на повну ставку;
  • не підлягають призову на військову службу під час мобілізації протягом двох років з дня звільнення з військової служби військовозобов’язані, які проходили військову службу під час дії правового режиму воєнного стану та були звільненні зі служби у запас. Такі особи у зазначений період можуть бути призвані на військову службу за їх згодою;
  • військовозобов’язані з числа громадян, які проходили військову службу та були звільнені зі служби у запас у зв’язку із звільненням з полону. Такі особи можуть бути призвані на військову службу за їх згодою;
  • не підлягають призову на військову службу під час мобілізації протягом шести місяців військовозобов’язані з числа громадян, які були звільненні зі строкової військової служби під час дії воєнного стану;

Щодо військового обліку жінок. У Законі про військову службу планується закріпити наступне. Жінки, які придатні до проходження військової служби за станом здоров'я та віком і закінчили заклади професійної (професійно-технічної), фахової передвищої або вищої освіти та здобули медичну або фармацевтичну спеціальність, підлягають взяттю на військовий облік військовозобов'язаних.

Жінки, які мають спеціальність та/або професію, споріднену з відповідною військово-обліковою спеціальністю, визначеною в переліку, затвердженому Міністерством оборони України, та придатні до проходження військової служби за станом здоров'я та віком, крім зазначених вище, беруться на військовий облік військовозобов'язаних за їх бажанням.

Жінки, які перебувають на військовому обліку, можуть бути призвані на військову службу чи залучені для виконання робіт із забезпечення оборони держави у воєнний час в добровільному порядку. У мирний час жінки можуть бути прийняті на військову службу та службу у військовому резерві тільки в добровільному порядку (за контрактом).

Жінки виконують військовий обов'язок на рівних засадах із чоловіками (за винятком випадків, передбачених законодавством з питань охорони материнства та дитинства, а також заборони дискримінації за ознакою статі), що включає прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу, проходження військової служби, проходження служби у військовому резерві, виконання військового обов'язку в запасі та дотримання правил військового обліку.

Жінки, які не перебувають на військовому обліку і вирішили вступити на військову службу за контрактом, укладають контракт про проходження військової служби за контрактом.

Також запропоновані тимчасові обмеження, які можуть бути запроваджені до громадян під час проведення мобілізації, у вигляді:

  • заборони виїзду за кордон;
  • заборони на проведення операцій з рухомим та нерухомим майном;
  • обмеження на право керування власним транспортним засобом та отримання посвідчення водія;
  • обмеження права на користування та розпорядження коштами та іншими цінностями;
  • відмови в укладенні кредитного договору, договору позики;
  • призупинення отримання пільг та послуг від держави.

Але на думку омбудсмена Д.Лубінця законопроект про мобілізацію, який пропонує уряд, містить норми, що суперечать Конституції України. Зокрема, це заборона на операції з нерухомістю, керування особистим транспортом, використання грошових коштів.

Заступник голови Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки Мар'яна Безугла оприлюднила на сторінках Фейсбуку лист Головнокомандувача Збройних Сил Валерія Залужного, в якому висловлені зауваження Генштабу щодо законопроєкту. Отже, Генштаб Збройних Сил України спільно з робочою групою Комітету Верховної Ради з питань національної безпеки опрацьовує законопроєкт щодо удосконалення окремих питань мобілізації, військового обліку та проходження військової служби. За результатами опрацювання «практично усі норми законопроекту враховували потреби ЗСУ», йдеться у листі. 

З іншого боку, до майбутнього законопроєкту включена низка норм, «які не відповідають інтересам ЗСУ та не сприяють забезпеченню обороноздатності держави», йдеться у листі. Зокрема, це запропоновані норми про:

- обов'язкову ротацію військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у відсічі збройної агресії проти України для відпочинку та відновлення боєздатності не пізніше, ніж через 3 місяці безперервної участі за рішенням військового командування;

- надання додаткової відпустки із збереженням грошового забезпечення тривалістю 90 днів військовослужбовцям, які після введення воєнного стану проходили протягом 24 місяців безперервну військову службу, брали безпосередню участь у бойових діях не менше 12 місяців та виявили бажання для подальшого проходження військової служби.

Як вказано у листі військових, за умов відсутності навченого людського ресурсу для проведення ротацій військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у відсічі агресії, неможливо визначити конкретні терміни таких ротацій. На цей час практично усі військові частини бойового складу знаходяться в районах виконання завдань, підкреслили у Генштабі. А в умовах відсутності гарантованого призову людського ресурсу до складових Сил оборони, неможливо унормувати питання надання довготривалої відпустки військовослужбовців, які беруть безпосередню участь у відсічі, зазначають у листі. Тому Генштаб пропонує указані норми вилучити, які такі, що «на сьогодні не можуть бути застосовані».

Крім того, у законопроєкті планували закріпити призначення військовослужбовців, які призвані на військову службу під час мобілізації на особливий період та мають військово-облікову спеціальність за інженерним напрямком, на посади виключно за набутою освітою та спеціальністю. Щодо цього у військового командування позиція, що у зв'язку з критичною обмеженістю мобілізаційного ресурсу, це недоцільно. 

Також у законопроєкті народні депутати планували передбачити переміщення військовослужбовців, які проходять військову службу на посадах у ТЦК - через три роки служби у ТЦК, крім військовослужбовців з інвалідністю, військовослужбовців-жінок, операторів Єдиного державного реєстру призовників. Повторне призначення до ТЦК таких військовослужбовців могло здійснуватися в порядку просування по службі, але не раніше, ніж через три роки. На думку Генштабу, таке переміщення службовців ТЦК є недоцільним, бо «унеможливить збереження досвіду» та «зруйнує систему військового обліку».

Також у листі пропонують вилучити із законопроекту норми, що надають підстави для звільнення інвалідам ІІ групи. 

Водночас закріплення у законодавстві вимоги про взяття всіх жінок на військовий облік як призовників чи військовозобов'язаних, на думку Генштабу, може призвести до негативних наслідків, зокрема, збільшення удвічі навантаження на ТЦК та СП, значного збільшення навантаження на заклади охорони здоров'я та певного резонансу у суспільстві. Тому, на думку військових, треба залишити статус-кво, а до таких пропозицій повернутися вже після війни.

За словами секретаря парламентського комітету з питань національної безпеки, оборони та розвідки Романа Костенко, Генштаб надав свої пропозиції, також готує свої пропозиції Міністерство оборони: «Усе це може або увійти, або не увійти в цей документ. Зараз сам проект закону на стадії розробки. Коли він буде готовий і зареєстрований - насправді ніхто достеменно не знає - чи буде це ще в цьому році, чи вже наступного». Костенко зазначив, що зараз у текст майбутнього проекту постійно вносяться якісь зміни, тому фінальної версії немає.

До відома, 25 грудня 2023 року у Міноборони анонсували створення реєстру військовослужбовців (схожого на реєстр «Оберіг» для військовозобов'язаних)

Представник Міноборони К. Черногоренко під час YouTube-інтерв’ю для DOU розповіла про роботу над реєстром військовослужбовців, який функціонуватиме подібно до реєстру «Оберіг». Також у міністерстві паралельно працюють над реєстром для ветеранів.

«Ми бачимо таку трипалу структуру, яку хочемо цифровізувати. Перше — це реєстр військовозобов’язаних „Оберіг“. Запланована робота по ньому завершена, ми збільшили реєстр на 750 тисяч записів, верифікували дані до 88%, йде інформаційний обмін із основними реєстрами країни.

Також рухаємося до цифровізації даних військовослужбовців і співпрацюватимемо з Міністерством ветеранів щодо всіх послуг, які стосуються ветеранів.  Я вважаю, що реєстр військовослужбовців має бути піднятий дуже швидко. Це буде ще один проєкт на кшталт „Оберегу“ — розповіла вона.

За її словами, якщо громадянин стає ветераном, частково звільняється або в нього закінчується контракт, то в спеціальному реєстрі можна буде знайти інформацію з деталями про його службу, а також надати всі послуги, на які він може претендувати.

 Що таке «Оберіг»?

Історія Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних та резервістів почалася із закону, ухваленого ще в березні 2017 року. А в грудні 2022-го Кабмін видав постанову № 1487, де визначили деталі його запуску. Реєстр формально запустили 28 березня 2022 року, але на повну він досі не запрацював.

Реєстр «Оберіг» — це проєкт Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов’язаних і резервістів, електронна база даних для зберігання інформації, потрібна для ведення військового обліку.

Раніше в Міноборони пояснювали, що електронна система допоможе позбутися паперових тек у ТЦК, а люди не стоятимуть у чергах за довідкою.

Дані для цього Реєстру збираються з різних уже існуючих державних реєстрів від Міністерствафінансів, МВС, Міністерства освіти і науки, Державної судової адміністрації, Пенсійного фонду, МОЗ, Міністерства соціальної політики, ЦВК, Державної прикордонної служб та інших відомств.

Реєстр містить наступні дані:

  • ПІБ, дата та місце народження, стать, громадянство
  • місце проживання та перебування
  • сімейний стан (наявність дітей)
  • освіта, професія, місце роботи
  • стан здоров’я
  • військово-облікова спеціальність
  • відомості про участь у бойових діях, отримання бойових поранень
  • відомості про батьків
  • реквізити внутрішнього та закордонного паспорта
  • наявність підстав для виїзду за кордон під час воєнного стану
  • ІПН
  • оцифрований образ обличчя
  • дані про судимість
  • номер телефону
  • адреса електронної пошти
  • інформація про дозволи на володіння зброєю

Електронний реєстр військовозобовʼязаних «Оберіг» запущено: дані більшості українців уже внесені, — «РБК-Україна». Наразі доступ до нього мають Міноборони, Генштаб, ТЦК.

Якщо громадянин зареєстрований в одному місті, а проживає в іншому, це вже буде видно в системі. Для цього не знадобляться рейди по ресторанам, спортзалам та встановлення блокпостів для видачі повісток. Робота ТЦК стане більш автоматизованою. Якісні дані дозволять зрозуміти скільки людей і якого профілю потрібно.

З’явиться змога ідентифікувати цивільних, які не стоять на військовому обліку. Повістки не будуть повторно приходити до тих, хто їх вже має або несе службу.

Одночасно ВРУ розглядає проект Закону про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення та Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за військові правопорушення № 10379.

Згідно законопроєкту №10379:

  • адміністративне стягнення за вчинення в особливий період правопорушень, передбачених статтями 210, 210-1 цього Кодексу, може бути накладено протягом трьох років з дня його вчинення або виявлення.
  • викладено у новій редакції статтю 210 КУпАП: Порушення призовниками, військовозобов’язаними, резервістами правил військового обліку - тягне за собою накладення штрафу від п’ятисот до тисячі неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
  • викладено також у новій редакції статтю 210-1 КУпАП: Порушення законодавства про оборону, військовий обов’язок і військову службу, мобілізаційну підготовку та мобілізацію - тягне за собою накладення штрафу на громадян та посадових осіб від двох тисяч до п’яти тисяч (34 000 – 85 000 тис. грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян. Діяння, передбачені частиною першою цієї статті, вчинені в умовах особливого періоду, - тягнуть за собою накладення штрафу на громадян та посадових осіб від дев’яти тисяч до дванадцяти тисяч (153 000 – 204 000 тис. грн) неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
  • стаття 263 КУпАП доповнена новою частиною: Осіб, які порушили законодавство про оборону, військовий обов’язок і військову службу, правила військового обліку, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, під час дії особливого періоду може бути затримано на строк до трьох годин для складення протоколу, а в необхідних випадках для встановлення особи та/або з’ясування обставин правопорушення - до трьох діб.

До кримінальної відповідальності тепер належить і відмова від проходження ВЛК. Стаття 336 КК України викладено у новій редакції: Ухилення від призову на військову службу під час мобілізації (у тому числі відмову від проходження медичного огляду), на особливий період, на військову службу за призовом осіб із числа резервістів в особливий період - карається позбавленням волі на строк від трьох до п’яти років.

Потрібно сказати, що вже розпочалась публічна критика нового законопроєкту про мобілізацію, особливо окремими народними депутатами. Зокрема, щодо змін, які передбачають суворіші покарання за ухилення від мобілізації, відміну відстрочки для осіб з 3-ю групою інвалідності та інше. Вірогідно маємо очікувати на появу альтернативних варіантів цього законопроєкту.

Інформація актуальна станом на 30.12.2023

Інформаційно-аналітичний відділ ХООППОЗУ© 2024

163
RSS
Нет комментариев. Ваш будет первым!
Загрузка...