Інфраструктурний етап реформ – 2023 (частина 2)

Попереднім повідомленням ми поінформували про загальні новації в нашій галузі, внесені Законом України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення надання медичної допомоги» від 01.07.2022 № 2347-IX (далі — Закон 2347). Один з важливих документів, затверджених після змін в законах – це  постанова Кабінету Міністрів України 27 лютого 2023 року №174 «Деякі питання організації спроможної мережі закладів охорони здоров’я» (далі — Постанова № 174).

Сьогодні – детальніше про цю Постанову №174, яка набула чинності  4 березня 2023 року.  Головне в Постанові №174 — строки і порядок формування спроможної мережі ЗОЗ.

Спроможна мережа закладів охорони здоров’я – це мережа надавачів медичних послуг в межах відповідного госпітального округу плюс сукупність надавачів первинної медичної допомоги (ПМД).

Спроможна мережа ЗОЗ формується на основі госпітальних округів, які поділяютьсяна госпітальні кластери.

У межах госпітальних округів функціонують загальні, кластерні та надкластерні багатопрофільні лікарняні заклади охорони здоров’я, а також надавачі інших медичних послуг.  Постанова № 174 конкретизує оптимальну мережу і спеціалізацію цих ЗОЗ.

Види багатопрофільних лікарняних закладів у складі спроможної мережі визначають відповідно до мінімального (базового) переліку напрямів медичного обслуговування згідно з додатком до Порядку № 178.

Загальний заклад охорони здоров’я

Кластерний заклад охорони здоров’я

Надкластерний заклад охорони здоров’я

багатопрофільний лікарняний заклад, що надає медичну та реабілітаційну допомогу населенню територіальної громади або декількох громад та забезпечуєбазові напрями стаціонарної медичної допомоги відповідно до переліку, визначеного КМУ, стабілізацію стану пацієнта та його маршрутизацію до кластерних та надкластерних закладів охорони здоров’яю

багатопрофільний лікарняний заклад, спроможний забезпечити на території госпітального кластера потребу населення в медичному обслуговуванні у найбільш поширених захворюваннях і станах за напрямами медичного обслуговування в стаціонарних умовах відповідно до переліку, визначеного КМУ.

багатопрофільний лікарняний заклад, в якого наявні ресурси та технології, орієнтовані на забезпечення медичного обслуговування у найбільш складних та/або рідкісних випадках захворювань населення всього госпітального округу за напрямами медичного обслуговування в стаціонарних умовах відповідно до переліку, визначеного КМУ.

Обласні державні (військові) адміністрації повинні розробити та подати для погодження МОЗ спроможну мережу закладів охорони здоров’я і плани розвитку госпітальних округів до 1 травня 2023 року. МОЗ має їх розглянути і погодити протягом двох місяців (п. 4, 6 Постанови № 174).

Зазначені строки не стосуються регіонів, які перебувають у тимчасовій окупації чи зоні активних бойових дій ( КМУ пропонує для них подати пропозиції протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану (п. 5 Постанови № 174).

Після погодження з МОЗ обласні адміністрації мають затвердити кожен свою спроможну мережу і план розвитку госпітального округу. Передбачено, що плани розвитку регіони переглядатимуть і заново погоджуватимуть з МОЗ не рідше ніж один раз на три роки (п. 17 Порядку № 174).

Вимоги до Плану розвитку госпітального округу викладені в пункті 18 Порядку №174. Зокрема, там ідеться про поетапні плани зі створення, реорганізації та перепрофілювання комунальних ЗОЗ.

У Хмельницькій області, за інформацією Хмельницької обласної військової адміністрації, до госпітального округу потрапили 15 медичних закладів. З них надкластерними будуть визначені 2 лікарні, 4 – стануть кластерними в регіоні та ще 9 будуть визначені як загальні лікарні. ( посилання — www.adm-km.gov.ua/?p=115384).

Порядок функціонування спроможної мережі

Госпітальний округ

Госпітальні округи функціонуватимуть у межах АР Крим, областей, мм. Києва та Севастополя (п. 4 Порядку 174).

До спроможної мережі закладів охорони здоров’я в межах госпітального округу входять:

  • надкластерні ЗОЗ;
  • кластерні ЗОЗ;
  • загальні ЗОЗ;
  • надавачі первинної медичної допомоги;
  • центр екстреної медичної допомоги та медицини катастроф із пунктами постійного базування бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги.

Надкластерними ЗОЗ у межах госпітального округу є:

  • багатопрофільні лікарні для дорослих;
  • багатопрофільний лікарняний заклад для дітей;
  • заклади з розрахунку не більше одного на госпітальний округ, які виконують функцію головного центру з організації і надання медичної та реабілітаційної допомоги за напрямами:
        • онкологічний;
        • кардіологічний;
        • психіатричний;
        • фтизіопульмонологічний або інфекційний;
        • перинатальний (ч. 1 п. 6 Порядку № 174).

Усього надкластерні ЗОЗ можуть працювати за 28-ма напрямами медичного обслуговування ( див. таблицю нижче), повний перелік яких надведений у додатку до Порядку № 174.

Госпітальний кластер функціонуватиме в межах району адміністративно-територіальної одиниці. Він матиме один кластерний заклад, що обслуговуватиме щонайменше 120 тис. населення і буде розташований, як правило, в адміністративному центрі району (п. 11— 12 Порядку № 174).

Більше ніж один кластерний ЗОЗ на госпітальний кластер можна визначити:

    • з розрахунку на більшу кількість населення, ніж 120 тис. осіб;
    • з урахуванням територіальної доступності населення до медичного обслуговування;
    • з урахуванням спроможності забезпечити медичне обслуговування населення за мінімальними (базовими) напрямами згідно з додатком до Порядку № 174.

В обласних центрах і містах із населенням понад 300 тис. осіб та Києві кількість кластерних ЗОЗ визначають із розрахунку один такий заклад на 150 тис. осіб. (п. 13 Порядку № 174).

Усього кластерні ЗОЗ можуть працювати за 20-ма напрямами медичного обслуговування.

Надкластерні ЗОЗ

Кластерні ЗОЗ

Загальні ЗОЗ

  • акушерство і гінекологія (ІІІ рівень перинатальної допомоги);
  • анестезіологія (інтенсивна терапія в невідкладних станах);
  • гастроентерологія;
  • гематологія;
  • ендокринологія;
  • інтенсивна терапія;
  • інфекційні хвороби;
  • кардіологія;
  • кардіохірургія;
  • комбустіологія;
  • неврологія;
  • нейрохірургія;
  • неонатологія;
  • нефрологія;
  • ортопедія і травматологія;
  • отоларингологія
  • офтальмологія;
  • паліативна медична допомога;
  • пульмонологія;
  • реабілітація;
  • ревматологія;
  • судинна хірургія;
  • терапія;
  • торакальна хірургія;
  • трансфузіологія
  • урологія;
  • хірургія, зокрема дитяча;
  • щелепно-лицева хірургія;
  • акушерство і гінекологія (ІІ рівень перинатальної допомоги);
  • алергологія;
  • анестезіологія (інтенсивна терапія в невідкладних станах);
  • дерматовенерологія;
  • ендокринологія (крім хірургічних втручань);
  • Інфекційні хвороби;
  • кардіологія, зокрема інтервенційна кардіологія;
  • неврологія;
  • нейрохірургія;
  • ортопедія і травматологія;
  • отоларингологія
  • офтальмологія;
  • паліативна медична допомога;
  • педіатрія;
  • психіатрія;
  • реабілітація;
  • терапія;
  • трансфузіологія
  • урологія;
  • хірургія, зокрема судинна;
  • анестезіологія (інтенсивна терапія в невідкладних станах);
  • неврологія;
  • інфекційні хвороби;
  • ортопедія і травматологія;
  • терапія;
  • хірургія

Визначений КМУ мінімальний перелік напрямів медичного обслуговування можна розширити рішенням власника багатопрофільного лікарняного закладу відповідно до потреб населення (ч. 2 п. 6 Порядку № 174).

Загальний ЗОЗ обслуговуватиме одну або кілька територіальних громад і розрахований на 40 тис. населення, що мешкає в радіусі 60 км.

Як і на вищих рівнях, важливе значення для доступності до медобслуговування тут має не лише обсяг і види медичних послуг, а й транспортне сполучення і якість дорожнього покриття. Необхідно забезпечити прибуття до загального ЗОЗ протягом не більше ніж 60 хв. Якщо це не вдається зробити через особливості рельєфу чи відсутність доріг, зона обслуговування може бути меншою, ніж 60 км (п. 14 Порядку № 174).

Загальні ЗОЗ працюють за шістьма напрямами медичного обслуговування ( таб. наведена вище): анестезіологія (інтенсивна терапія в невідкладних станах); неврологія; інфекційні хвороби; ортопедія і травматологія; терапія; хірургія.

Окрім багатопрофільних лікарняних ЗОЗ, до спроможної мережі госпітального округу входить організаційно інтегрована сукупність надавачів первинної медичної допомоги (ПМД). Зауважимо, що робота над територіальною доступністю охоплює, зокрема, зміну структури та розширення послуг ПМД у громадах (п. 3, 8 Порядку № 174). Заклади ПМД у складі спроможної мережі госпітальних округів мають забезпечувати надання якісної, комплексної, безперервної первинної медичної допомоги відповідно до соціально-демографічних характеристик населення, особливостей його розселення.

Маршрути транспортування пацієнтів бригадами екстреної (швидкої) медичної допомоги до надкластерних, кластерних і загальних ЗОЗ за відповідними напрямами медобслуговування затверджують департаменти (управління) охорони здоров’я облдержадміністрацій. При цьому пункти постійного базування бригад екстреної (швидкої) медичної допомоги в спроможній мережі мають бути визначені так, щоб забезпечувати нормативи прибуття бригад відповідно до постанови КМУ від 16.12.2020 № 1271. (п. 9 Порядку № 174).

Заклади охорони здоров'я, що не стали частиною спроможної мережі, продовжать функціонувати та укладатимуть договори з НСЗУ. Недоступними для таких лікарень стануть лише пакети на лікування інсульту та інфаркту (за цими напрямами з 2023 року зможуть законтрактуватися тільки кластерні та надкластерні заклади). Про це на засіданні парламентського підкомітету з питань охорони здоров'я свого часу розповів заступник міністра охорони здоровʼя О.Яременко.

Із набранням чинності Постановою № 174 змінюються умови Порядку проведення конкурсу на зайняття посади керівника державного, комунального ЗОЗ, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2017 № 1094. А саме — у конкурсній комісії обов’язково має бути представник департаменту (управління) охорони здоров’я області.

Таким чином, інфраструктурний етап медичної реформи вже стартував і спроможна мережа закладів охорони здоров’я у відносно спокійних регіонах України має запрацювати вже влітку 2023 року. Відповідають за організацію спроможної мережі обласні та Київська міська держадміністрації. У планах розвитку госпітальних округів вони мають враховувати побажання територіальних громад. Водночас органи місцевого самоврядування повинні орієнтуватися на затверджені плани, коли вирішують створити, реорганізувати чи перепрофілювати ЗОЗ на території громади або району. За повідомленнями МОЗ черговий етап реформи охорони здоров'я втілюватиметься поступово, починаючи зі зміни маршрутів пацієнтів з інсультами та інфарктами.

Додаток – проект спроможної мережі Хмельницької області

Інформаційно-аналітичний відділ ХООППОЗУ© 2023


14:05
172
RSS
Нет комментариев. Ваш будет первым!
Загрузка...